• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
2
در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

روحانی: محدودیت‌های جدیدی از شنبه اول آذر اعمال می‌شود/ تجمع مشهد مجوز نداشت

  • کد خبر : 25636
  • 25 آبان 1399 - 1:29
روحانی: محدودیت‌های جدیدی از شنبه اول آذر اعمال می‌شود/ تجمع مشهد مجوز نداشت
رئیس‌جمهوری از تصمیم کلی برای ایجاد محدودیت سراسری از ابتدای آذرماه خبر داد و گفت: از اول آذر این طرح برای کل کشور به شکل هفتگی اجرایی می‌شود و برای هر شهر مقرراتی تعیین می شود.

به گزارش گیلان شهر :حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: نزدیک ۹ ماه است که با معضل شیوع ویروس کرونا رو به رو هستیم .متاسفانه موج جدید این همه‌گیری این ویروس در جهان ظهور و بروز پیدا کرده و مشکلات زیادی برای کشورها و مردم ایجاد شده است. بسیاری از دولت‌ها ناچار شدند محدودیت‌ها را از نو افزایش دهند، ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر یک بار در ۴۳ شهرستان و یک بار در ۴۶ شهرستان و در مجموع در حدود ۹۰ شهرستان محدودیت زیادی ایجاد کردیم.  از هفته پیش در مراکز استان‌ها محدودیت زیادی ایجاد شد.

سواد سلامت و اعتماد مردم را بالا ببریم
رییس جمهوری افزود: هدف از این محدودیت‌ها این است که مردم لمس کنند شرایط فوق العاده است و ما از شرایط عادی عبور کرده ایم. همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مرحله با کمترین خسارت عبور کنیم. آنچه مهم است در مرحله اول آموزش است . باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم. مردم باید به خوبی بدانند علائم این بیماری چیست،  هنوز هم در جامعه افرادی هستند که می‌گویند من علامتی ندارم فقط درد عضلانی دارم. باز هم از او می‌پرسند علامتی داری؟ می گوید چند روز است که حس چشایی و بویایی ام کار نمی‌کند . معلوم است آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است.

روحانی ادامه داد: مردم فکر می‌کنند باید تب شدید داشته باشند. فکر می‌کنند اگر مداوم سرفه کنند این بیماری سراغ آنان آمده است. ما سطح آموزش را باید بالا ببریم .

رییس جمهوری گفت: نکته دوم این است که مردم باید اعتماد صد درصد به ستاد ملی کرونا و قرارگاه داشته باشند. این اعتماد هر چه کمتر شود به زیان ماست. عده ای که در داخل یا رسانه های خارجی مصاحبه می کنند و انتقادهای ناپخته را بیان میکنند باید بدانند هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا، قرارگاه و وزارت بهداشت کاهش دهد به ضرر جامعه است. به محض این که اعتماد کم شود دقت مردم برای اجرای مصوبات کم می‌شود و اصل موضع هم همین است. همه باید توجه کنیم برای این که پروتکل‌ها اجرایی شود.

وی گفت: سوم این که دولت و آنان که به دولت یاری می رسانند به الزامات پروتکل توجه کنند. وقتی پروتکلی اعلام می کنیم الزاماتی دارد .وقتی می‌گوییم ماسک بزنید، ماسک باید به وفور با قیمت کم در اختیار مردم باشد. البته هم اکنون برای تهیه ماسک مشکلی نیست، مشکل حل شده است. دولت الکترونیک باید لحظه به لحظه توسعه یابد . وزیر بهداشت می گوید روز برای ما مهم نیست ساعت مهم است. ما باید تا حد امکان همه کارها را به فضای دیجیتال و فضای مجازی ببریم تا مردم نیازمند نباشند به ادارات مراجعه کنند.

روحانی تاکید کرد: باید تجهیزات و امکانات در اختیار نیروهای مسلح باشد که البته در اختیار است. خستگی برای کادر درمان ایجاد شده که نیروهای مسلح می توانند آن را کاهش دهند.

روحانی افزود: همچنین تمام بیمارستان‌هایی که مربوط به وزارت بهداشت نیست باید همه به کار گرفته شوند.

اساس کار این است که تجمع و تردد به حداقل برسد

روحانی درباره ضمانت اجرا اظهار داشت: اگر مصوباتی تایید و ابلاغ شود و توسط عده‌ و اقلیتی اجرا نشود، باید با آنها برخورد شود. اگر برخورد نشود، کل کار معطل می ماند. بیشترین مسئولیت در این باره با قرارگاه است.

وی با تاکید بر اینکه اساس کار این است که تجمع و تردد به حداقل ممکن برسد، تصریح کرد: اگر تردد و تجمع کم شود بسیاری از مسائل ما حل خواهد شد. در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضرور و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال پیروز شده، دلیلی بر تجمع نیست.. دو هفته بعد از هر حادثه تعداد مراجعه به بیمارستان ها زیاد شده و بعد از سه، چهار هفته مراجعه به آرامستان بیشتر می‌شود.

اگر مصوباتی تایید و ابلاغ شود و توسط عده‌ و اقلیتی اجرا نشود، باید با آنها برخورد شود. اگر برخورد نشود، کل کار معطل می ماند. بیشترین مسئولیت در این باره با قرارگاه است

تجمع مشهد مجوز نداشت
رئیس‌جمهور اظهار داشت: در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می‌شود، رنگ و بوی مذهبی داشته ولی مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها از نظر آماری وضعیتش از تهران هم بدتر بود و از هر کسی می‌پرسیم می‌گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد که هر کدام ضروری نیست، باید کنار بگذاریم مورد توجه ما باشد.

روحانی مسئله بیماریابی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در جامعه کسانی که مبتلا به ویروس می‌شوند، ۸۰ درصد علامت روشن ندارند یا کم است. کسانی که علامت آشکار دارند، ۲۰ درصد است. چون این افراد علامت ندارند، فکر می‌کنند سالم هستند و دیگران را مبتلا می‌کنند. باید تست تشخیصی را افزایش دهیم. وزارت بهداشت خود را برای این کار آماده کرده و دولت آماده یاری‌رسانی است. شرکت‌های دانش‌بنیان هم کمک می‌کنند تا کیت‌های تشخیصی که در زمان کوتاه جواب دهند را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر جداسازی مبتلایان از افراد سالم ابراز داشت: فرد مبتلا باید از جامعه جدا شود. برای جداسازی فرد باید در مکانی قرنطینه شود و اگر این کار رخ نداد، باید با آن فرد برخورد کرد. در ردیابی بیماران وزارت ارتباطات باید کمک کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: وقتی این مراحل را پیش می‌رویم ولی موثر نمی‌شود، ناچاریم محدودیت شدیدی قائل شویم. اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم. امروز تصمیم کلی درباره محدودیت‌ها گرفتیم که از اول آذر این طرح اجرایی می‌شود.

روحانی با بیان اینکه تصمیم محدودیت برای کل کشور است و هفتگی بررسی می‌شود، عنوان کرد: هر شهری بنا به ویژگی‌هایی که دارد، مقرراتی برایش تعیین می‌شود. جزییاتی وجود دارد که این هفته تعیین می‌شود. این طرح اساس آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسئولیت را برای آن برعهده دارند.

وی با بیان اینکه مردم باید باور کنند این بیماری و ویروس حالا حالا مهمان ناخوانده حامعه ماست، یادآور شد: ممکن است این ویروس تا سال آینده هم باشد چون هنوز به درمان و واکسن قطعی نرسیده‌ایم. حرف‌هایی درباره داروهای موثر گفته می‌شود ولی داروی قطعی و واکسن قطعی نیست و تا زمانی که به اندازه کافی به مردم نرسد و استفاده شود نمی‌شود گفت کرونا تمام شده است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه راهی جز مراقبت از خود، اقوام و خانواده خود نداریم، عنوان کرد: با این مراقبت پیش برویم و دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم تا ابتلا کم می‌شود، ابتلاها زودتشخیص انجام و درمان زودهنگام انجام شود. هدف این است که فوتی‌ها و مرگ و میر کمتر شود.

 رییس‌جمهوری با اشاره به طرحی که کلیات آن امروز تصویب شد و نهایی می‌شود و از شنبه اول آذرماه در کشور اجرایی و عملیاتی می‌شود، اظهار داشت: درست است که ظاهر این طرح به سبک تعطیلات برخی از مشاغل و بخش‌های فرهنگی- آموزشی یا در مواردی جریمه ظهور و بروز دارد اما واقعیت این است که ما می‌خواهیم به مردم هشدار بدهیم که با همه این تعطیلات مردم احساس کنند که این مساله مهم است و ما در یک شرایطی ویژه قرار داریم.

روحانی با بیان اینکه این ویروس، ویروس اسفند و فروردین نیست، تاکید کرد: برخی از مردم فکر می‌کنند که گذشتیم و عبور کردیم ولی این ویروس، آن ویروسی نیست که از آن عبور کردیم. این ویروس جهش‌یافته است و سرعت انتقال آن و اذیت و آزار آن بیشتر است.

وی تصریح کرد: همه دنیا هم همین را عنوان می‌کنند و کشورهای مختلف هم با همین شرایط مواجه شده‌اند. متخصصین ما هم در کشور و وزارت بهداشت درمان هم می‌گویند که سرعت انتقال ویروس نسبت به اسفند سال گذشته و فروردین امسال ۹ برابر شده است. بنابر این شرایط متفاوت است و ما باید بیشتر مراعات کنیم مخصوصا آنهایی که راننده یک خودرویی در حمل و نقل عمومی هستند. خیلی مهم است که راننده سالم باشد اگر راننده‌ای در تاکسی‌ یا تاکسی‌های الکترونیکی خدای نکرده آلوده باشد، از صبح تا شب هر مسافری را که سوار می‌کند، به این ویروس مبتلا می‌شوند.

روحانی گفت: ان‌شاءالله تست سریع که بیاید باید برنامه‌ریزی خاصی برای آنهایی که مردم بیشتر با آنها در رفت و آمد هستند، صورت بگیرد. خود بیمارستان‌ها، مطب‌ها، فروشگاه‌ها و جاهایی که مردم تردد بیشتری دارند باید بیشتر مورد مراعات قرار بگیرد تا از این مسئله عبور کنیم.

وی افزود: امروز چهارچوب یک طرح مهمی را به تصویب رساندیم که سخنگوی ستاد ملی مصوبات امروز و تصمیماتی را که در زمینه بیمه و مالیات گرفتیم را برای مردم توضیح می‌دهد.امیدواریم با کمک و یاری هم و مراعات پروتکل‌های بهداشتی همانطور که از دور اول سرافراز بیرون آمدیم- در دور اول همه دنیا گرفتار بودند ما هم گرفتار بودیم – از این دور که دور سخت‌تری هم هست، سرافراز عبور کنیم

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=25636

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics