مهدی قربانی ثمین مدیرکل پزشکی قانونی گیلان در ابتدای جلسه با بیان اینکه پزشکی قانونی به علت محدودیت های قانونی با رسانه ها کمتر ارتباط برقرار می کند، گفت: ۱۹ مرکز پزشکی قانونی در کل استان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات پزشکی قانونی کمبود واحد تشریح در استان است، گفت: در حال حاضر ۲ واحد تشریح در رشت و انزلی داریم که از همه استان اجساد به این مراکز انتقال پیدا می کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با بیان اینکه سالیانه بالغ بر ۱۰۰ هزار پرونده در مراکز پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: از این میزان پرونده ۲ درصد منجر به اعتراض می شود.

۲ درصد از فعالیت‌های پزشکی قانونی معاینه اجساد است

قربانی ثمین با اشاره به اینکه پیشانی پزشکی قانونی معاینه اجساد است، افزود: از فعالیتهای پزشکی قانونی در دیدگاه مردم معاینه اجساد است اما در واقع ۲ درصد از فعالیت های پزشکی قانونی معاینه اجساد و ۹۸ درصد فعالیت در حوزه در دیگر مانند حوادث ترافیکی، روانپزشکی، مسمویت، تغییر جنسیت و…است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان با اشاره به تعداد معاینات بالینی گفت: معاینات بالینی در سال گذشته بیش از ۶۳ هزار مورد در سال گذشته انجام شده است که نسبت به مدت سال ۹۷ کاهش ۵ درصدی داشته است و همچنین گیلان در این حوزه رتبه پنجم کل کشور را دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین مراجعه بالینی در استان مربوط نزاع بوده است، گفت: در سال گذشته ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر که مصدوم نزاع در استان بود که در این زمینه رتبه نهم را داریم و متاسفانه از متوسط کشوری استان گیلان بالاتر است.

قربانی ثمین با اشاره به کاهش مراجعه همسر آزاری و کودک آزاری به مراکز پزشکی قانونی گفت: گیلان رتبه ۲۵ کشوری را دارد.

۳۶ نفر متقاضی تغییر جنسیت در گیلان بودند

به گزارش دیارمیرزا، مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۲۱ مورد با ادعای حادثه حین کار مراجعه کننده داشتیم گفت: حادثه کار در استان گیلان خوشبختانه کمتر از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ نفر در حوزه روانپزشکی سال گذشته مراجعه کننده بودند، گفت: در این حوزه اختلال هویت جنسی بیشترین مراجعه را دارد که سال گذشته ۳۶ متقاضی تغییر جنسیت داشتیم که ۲۵ نفر از زن به مرد و ۱۱ نفر از مرد به زن بودند.

قربانی ثمین یکی از معضلات در پزشکی قانونی را موضوع تصادفات ساختگی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه پزشکی قانونی در این حوزه با حساسیت ویژه ای برخورد می کند که در سال ۹۷ از ۲۵۰ مورد به ۱۱۶ نفر در سال ۹۸ رسیده است که تقریبا کاهش ۵۰ درصدی را شاهد بودیم و بسیاری از این افراد غیر بومی هستند.

وی در مورد ارجاع دادگاه های خانواده در مورد طلاق به پزشکی قانونی در مورد حاملگی را روی دیگر از فعالیت های پزشکی قانونی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۲۸۶ نفر خواستار سقط جنین بودند و برای ۲۱۲ نفر مجوز سقط جنین صادر شد.

این مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۱۷۰۰ معاینات اجساد در سال گذشته توسط پزشکی قانونی انجام شده است گفت: از این تعداد ۱۳۲۷ مورد مربوط به فوتی ها غیر طبیعی و مشکوک بوده است که عمده ترین مرگ بر اثر حوادث ترافیکی است.

وی ادامه داد: از تعداد معاینه اجساد ۱۹۴ نفر عابر و ۱۶۴ نفر موتور سوار بودند. این دو مورد بیشترین سهم در مرگ و میر حوادث ترافیکی را تشکیل می دهند.

مرگ ۸۳ نفر بر اثر مصرف قرص برنج

به گزارش دیارمیرزا، مدیر کل پزشکی قانون استان گیلان با اشاره به ۱۳ هزار نفر حادثه ترافیکی در سال گذشته، تصریح کرد: در سه ماهه اول سال ۱۲۰ مورد فوتی ترافیکی داشتیم که نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است.

وی به فوتی های غرق شده اشاره کرد و گفت: غرق شدگان در سال گذشته ۱۰۸ نفر بودند که از این تعداد ۴۲ نفر غرق شدگان در دریا هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان افزود: در بهار ۹۹ و ۲۲ نفر از فوتی در حوزه غرق شدگان و همه مرد بودند که از این تعداد ۶ نفر دریا و ۱۳ نفر رودخانه و بقیه سایر استان بودند.

وی در مورد مسمویت با قرص برنج نیز گفت: ۸۳ نفر در سال گذشته جان خود را بر اثر مسمومیت با قرص برنج از دست دادند و متاسفانه جز استان های دوم هستیم.

قربانی ثمین همچنین در سال ۹۸ مسمومیت با متانول الکل صنعتی ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند که ۷ نفر در اسفند ماه بوده است و این آمار نشان میدهد که مردم به اشتباه برای مقابله با کرونا از این مواد سمی استفاده کردند.

وی در مورد قصورهای پزشکی گفت: در سال گذشته ۲۴۹ نفر با ادعای قصور پزشکی پرونده های آنان ارجاع شده بود که نسبت به سال ۹۷ افزایش ۲۴ درصدی دارید.

قربانی ثمین با بیان اینکه بیشترین قصور در حوزه جراحی زنان و زایمان، ارتوپدی، پزشکی عمومی، دندانپزشکی و جراحی زیبایی است، تصریح کرد: از تعداد پرونده‎های ارجاع شده تعداد ۱۱۹ مورد قصور پزشکی داشتند که محکوم شدند و ۱۳۰ نفر تبرئه گرفتند.