• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 9627
1
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان

قطع دائم سرویس ها در انتظار دفاتر پیشخوان متخلف گیلان

  • کد خبر : 22438
  • 20 خرداد 1399 - 0:31
قطع دائم سرویس ها در انتظار دفاتر پیشخوان متخلف گیلان
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان این که اخذ مبالغ غیرقانونی و تعرفه برای  ثبت نام در سامانه سجام  و آزاد سازی سهام عدالت تخلف است گفت : سه فقره شکایت، قطع دائم سرویس ها را برای دفاتر پیشخوان متخلف بدنبال دارد.

به گزارش گیلان شهر :فرزاد توکلی بدنبال شکایت های مردمی مبنی بر اخذ وجه اضافی برای ثبت نام در سامانه سجام و آزاد سازی سهام عدالت در برخی دفترهای پیشخوان دولت در گیلان   روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی الزام احراز هویت تمامی  اشخاص فعال در بازار بورس و همچنین افرادی که روش آزاد سازی مستقیم را برای کنترل سهام عدالت خود انتخاب کرده اند طی چند ماه اخیر شاهد آمار بالای مراجعات شهروندان به دفاتر پیشخوان دولت بودیم که البته شیوع ویروس کرونا و در پی آن محدودیتهای اعمال شده بر دفاتر اعم از کاهش ساعت کار و کندی سرویس دهنده های مختلف  از جمله سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) مزید بر علت  برای این امر بوده است . 

وی با اشاره به شکایات متعدد شهروندان از دفاتر پیشخوان در خصوص اخذ مبالغی بیش از تعرفه مصوب در قبال سرویسهای ارایه شده  ؛ خدمات مرتبط با بازار سرمایه در دفاتر پیشخوان دولت را  در دو بخش احراز هویت سجام  و احراز هویت کارگزاری ها  عنوان و تصریح کرد:  تمامی فعالان بازار سرمایه و همچنین افرادی که روش آزاد سازی مستقیم را برای کنترل سهام عدالت خود انتخاب کرده اند نیاز به ثبت نام در سامانه سجام دارند و الزامی برای ثبت نام دیگر شهروندان در این سامانه وجود ندارد. 

وی  با بیان اینکه ثبت نام سجام دو بخش است، بیان کرد: بخش اول ثبت نام اولیه است که متقاضی باید از طریق درگاه اینترنتی www.sejam.ir اطلاعات اولیه شامل مشخصات سجلی و حساب بانکی را در آن بارگذاری و در پایان کد رهگیری دریافت نماید که  در این مرحله شامل هزینه ۱۰۰ هزار ریالی بوده که بصورت آنلاین توسط متقاضی به حساب شرکت سپرده گذاری واریز می شود. 

توکلی  ادامه داد: بخش دوم ؛ مرتبط با احراز هویت متقاضی است که در همان درگاه سجام فهرست مراکز احراز هویت مشخص شده و متقاضی با توجه به موقعیت مکانی خود می تواند نسبت به انتخاب یکی از مراکز اقدام نماید.

رئیس کارگروه دفاتر پیشخوان گیلان خاطرنشان کرد : دفاتر پیشخوان دولت به عنوان یکی از مراکز احراز هویت با اخذ اصل مدارک هویتی متقاضی نسبت به احراز هویت فرد اقدام خواهند کرد و تمامی هزینه دریافتی دفاتر از متقاضی در این مرحله ۱۱۱ هزار ریال و در صورتی که ماهیت حقوقی داشته باشند۱۲۷ هزار ریال می باشد؛ بنابر این اخذ هرگونه وجه اضافه اعم از هزینه کپی مدارک و هزینه پستی غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می شود. 
وی اظهار کرد: متقاضی باید  قبل از مراجعه به مراکز احراز هویت ثبت اولیه انجام داده و کد رهگیری اخذ کرده باشد اما در مواردی که متقاضی به هر دلیل این کار را انجام نداده باشد ، باید به یکی از دفاتر خدمات سایبری ( کافی نت ) مراجعه و ثبت نام اولیه انجام دهند اگر متقاضی اصرار به ثبت نام اولیه در دفتر پیشخوان داشته باشد.

توکلی تصریح کرد: هزینه این بخش توافقی بوده اما نباید از ۱۰۰هزار ریال  برای افرادی که پست الکترونیکی دارند و ۱۵۰ هزار ریال برای افراد فاقد پست الکترونیک بیشتر شود و تاکید می شود این خدمت جزو خدمات دفاتر پیشخوان نمی باشد. 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: برخی از شهروندان  تمایل به خرید و فروش برخط سهام در بازار سرمایه را دارند که متقاضی دریافت کد کاربری و احراز هویت در یکی از کارگزاری های دارای مجوز از سازمان بورس هستند و این بخش ارتباطی به سجام نداشته و اجباری نیست اما متاسفانه موارد متعددی از شکایات شهروندان از دفاتر پیشخوان در این خصوص می باشد.

وی اغوای متقاضی توسط برخی از دفاتر متخلف مبنی بر الزام اخذ کد خرید و فروش آنلاین سهام ، ثبت نام متقاضی در یک کارگزاری خاص بدون اخذ نظر متقاضی ( به نظر می رسد روابط پنهانی برخی کارگزاری ها با دفاتر بی تاثیر نبوده است) ، اخذ مبالغ خارج از عرف و تعرفه به بهانه های مختلف اعم از کپی فرم های کارگزاری، کپی مدارک متقاضی و هزینه ارسال پستی را  عمده موضوعات شکایت در این ارتباط عنوان کرد.
 وی با اشاره  براینکه  این خدمت ( اخذ کد کاربری معاملات برخط ) برای متقاضیان به هیچ عنوان ضروری نیست و ارتباطی به آزاد سازی سهام عدالت و سجام ندارد به  تمامی دفترهای پیشخوان استان تاکید کرد:  از هدایت متقاضیان به سمت کارگزاری های خاص به جد خودداری کنند و سقف کل هزینه دریافتی از متقاضی از ابتدا تا انتها ( فرم ها، کپی مدارک و ارسال پستی و غیره) بر اساس نرخ نامه اعلامی کانون دفاتر پیشخوان دولت ۱۶۳ هزار ریال می باشد؛ بنابراین اخذ هرگونه وجه اضافی در هر قالب اعم از کپی فرم ها و مدارک و ارسال مراسلات، تخلف محسوب شده و مشمول اعمال مقررات خواهد بود. 

متقاضیانی که وجه اضافی برای سجام و سهام عدالت پرداخت کردند ، شکایت کنند

توکلی با تاکید براینکه شهروندان خود  مطالبه گر باشند  از تمامی مراجعه کنندگان در این ارتباط خواست تا در صورتی که خارج از تعرفه مذکور چه در احراز هویت سجام و چه در اخد کد کاربری کارگزاری ها مبالغی را به دفاتر پیشخوان استان گیلان پرداخت کرده اند مراتب شکایت خود را به بازرسی اداره کل به شماره تماس ۳۲۱۳۰۴۶۲و ۳۲۱۳۰۴۶۳ و یا به نشانی پست الکترونیکی اداره کل Gilan@ict.gov.ir اعلام دارند. 
وی بیان کرد: به  دفاتر پیشخوان دولت که احتمالا به عمد یا به سهو مبالغی را از متقاضیان دریافت کرده اند توصیه می شود قبل از شکایت مراجعان نسبت به بازگرداندن مبالغ دریافتی اقدام نمایند. 

سه فقره شکایت قطع دائم سرویس ها را برای دفاتر پیشخوان متخلف بدنبال دارد

وی بیان کرد: پس از اخذ شکایت و بررسی مستندات، دفاتر مکلف به عودت مبالغ دریافتی از تعرفه به حساب فرد شاکی و اخذ رضایت از وی در حداکثر ۲۴ ساعت می باشند ، در غیر اینصورت طبق هماهنگی با کانون دفاتر پیشخوان تمامی خدمات دفتر در وضعیت تعلق قرار خواهد گرفت . 
رئیس کارگروه دفاتر پیشخوان گیلان اظهار کرد: در صورتی که تعداد شکایات در این ارتباط به سه فقره برسد،  قطع دائم سرویس ها در انتظار دفتر خاطی خواهد بود ؛ ضمن آنکه در هر صورت موضوع چه با رضایت شاکی و چه بدون رضایت شاکی در کمیته رسیدگی به تخلفات دفاتر پیشخوان استان طرح،  و مطابق مقررات  با آن برخورد خواهد شد. 

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان ؛ طی ۱۵ روز گذشته بیش از ۱۰ مورد شکایت به این اداره کل واصل شده که مبالغی از ۵۰ هزار تا ۴۵۰ هزار ریال اضافه پرداخت داشته اند که در اکثر موارد به حساب شاکیان عودت داده شده است. 

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=22438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics