• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 9621
5

۵۸ اثر تاریخی گیلان در انتظار ثبت ملی / مراتب ثبت ۱۰ اثر طبیعی ابلاغ شد/غار طبیعی در منطقه دیلمان گیلان کشف شد

  • کد خبر : 21059
  • 11 اردیبهشت 1399 - 23:09
۵۸ اثر تاریخی گیلان در انتظار ثبت ملی / مراتب ثبت ۱۰ اثر طبیعی ابلاغ شد/غار طبیعی در منطقه دیلمان گیلان کشف شد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از ابلاغ مراتب ثبت ۱۰ اثر طبیعی استان خبر داد و گفت: پرونده ثبت ۵۸ اثر تاریخی گیلان نیز تهیه شده و امیدواریم این آثار امسال به ثبت ملی برسند.

به گزارس گیلان شهر شهرود امیرانتخابی گفت ،  اینکه از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراتب ثبت ۱۰ اثر طبیعی گیلان به استاندار ابلاغ شده است اظهار داشت: پرونده ثبت ۵۸ اثر تاریخی گیلان نیز تهیه و برای وزارتخانه ارسال شده است و امیدواریم این آثار نیز امسال در جمع آثار ملی کشور قرار بگیرند.

58 اثر تاریخی گیلان در انتظار ثبت ملی / مراتب ثبت 10 اثر طبیعی ابلاغ شد

امیرانتخابی جزئیات مجموعه آثاری که پرونده آن‌ها تهیه و برای وزارتخانه جهت ثبت ملی ارسال شده بود را تشریح کرد و ابراز داشت: از این تعداد پرونده ۲۰ اثر مربوط به بقاع متبرکه، ۵ اثر مربوط به حمام‌های تاریخی و ۳۳ پرونده نیز مربوط به خانه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی استان گیلان است.

وی آثار ثبت ملی شده استان گیلان در سال ۹۸ را شامل ۲۷ اثر غیرمنقول، ۱۶ اثرطبیعی، ۱۲ اثرناملموس(معنوی) و ۵ اثرمنقول(اشیاء) اعلام کرد و افزود: صیانت، نگهداری و مرمت آثار در راستای استفاده مردم و آیندگان از جمله رسالت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان آبشار ویسادار، رویشگاه سوسن چهل چراغ ماسوله و رویشگاه لاله شطرنجی تیرو را از جمله آثاری که از استان در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده خواند و گفت: درخت کهنسال آزاد روستای لمفجان و آبشار ورزان (سوباتان) از دیگر آثار ثبت ملی شده گیلان هستند.

امیرانتخابی تالاب سوستان در لاهیجان، غار چشمه باد، آبشار بارزواو (لاتون) و ذخیره‌گاه ژنتیکی سفید صفرابسته را از دیگر آثاری که مراتب ثبت ملی آن‌ها اخیراً ابلاغ شده است اعلام کرد و اظهار داشت: به غیر از موارد یاد شده کوه سماموس نیز در کنار ۹ اثر طبیعی یاد شده استان گیلان در جمع آثار ملی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان گیلان بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تأسیسات گردشگری در بخش‌های مختلف وجود دارد که تمام آن‌ها از اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مجوز فعالیت دارند عنوان کرد: علاوه بر این‌ها تأسیساتی نیز در استان هست که مجوز فعالیت خود را از سایر دستگاه‌ها نظیر اتاق اصناف اخذ کرده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ضمن ابراز امیدواری از بهتر شدن اوضاع کشور و استان و فروکش‌کردن بحران شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: پس از عادی شدن شرایط، استان گیلان با داشتن این تعداد اثر تاریخی و مکان‌های گردشگری بار دیگر مانند گذشته میزبان مسافران داخلی و خارجی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی گیلان از کشف یک غار تاریخی در منطقه دیلمان خبر داد و گفت: پرونده ثبتی این اثر طبیعی تهیه و برای ثبت در فهرست آثار ملی به وزارتخانه ارسال می شود.

شهرود امیر انتخابی  با  اشاره به کشف یک غار تاریخی در منطقه دیلمان استان گیلان، اظهار کرد: این غار در بستر شیب کوه آهکی در ابتدای مسیر راه دیلمان به کارخانه سیمان قرار دارد و دارای راهروهای باریک و در سقف آن انواع قندیل‌های زیبا نقش بسته است.

امیر انتخابی ادامه داد: قرارگیری این غار طبیعی در کنار مسیر اصلی می‌تواند به عنوان یک جاذبه طبیعی در رونق گردشگری این منطقه نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: بررسی‌های مشترک کارشناسان میراث طبیعی و باستان شناسان هنوز به اتمام نرسیده و به‌زودی مسیریابی کامل این غار انجام خواهد شد

امیرانتخابی یکی از مؤلفه‌های مهم جذب هر چه بیشتر گردشگران خارجی به استان گیلان را ثبت آثار تاریخی آن در فهرست آثار جهانی اعلام کرد و بیان داشت: میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برای تحقق این هدف از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کند و انتظار دارد سایر دستگاه‌های ذیربط نیز در این امر مساعدت کنند.

انتهای پیام/۶۱۴/ش

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=21059

خبر های مرتبط

31فروردین
پروازهای فرودگاه‌های کشور در حال عادی هستند
30فروردین
حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
پایگاه خبری گیلان شهر

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics