• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 9607
6

شیوع یک بیماری جدید و غیرواگیر در گیلان / ۱۳ نفر به فاسیولا مبتلا شدند

  • کد خبر : 21260
  • 17 اردیبهشت 1399 - 17:56
شیوع یک بیماری جدید و غیرواگیر در گیلان / ۱۳ نفر به فاسیولا مبتلا شدند
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شیوع بیماری انگلی و غیرواگیر فاسیولا خبر داد و گفت: تاکنون ۱۳ نفر در گیلان به فاسیولا مبتلا شده‌اند.

به گزارش گیلان شهر :آبتین حیدرزاده  با اشاره به شیوع بیماری فصلی و غیرواگیر در استان گیلان تحت عنوان فاسیولا اظهار داشت: بر اساس نتایج مثبت آزمایشگاهی تاکنون ۱۳ نفر در استان گیلان به این بیماری انگلی مبتلا شده‌اند و در صورت عدم مراعات احتمال افزایش شمار مبتلایان به آن در آینده نزدیک وجود دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیماری فاسیولا را یکی از بیماری‌های شایع در سطح استان گیلان اعلام کرد و ضمن تشریح جزئیاتی بیشتر از این بیماری عنوان کرد: مصرف فرآورده‌هایی که با انواع سبزی‌های معطر محلی تهیه می‌شوند نظیر نمک سبز و زیتون پرورده یکی از علل ابتلاء به این بیماری است.

حیدرزاده با تأکید بر اینکه مردم باید از مصرف سبزی محلی نظیر چوچاق و خالی‌واش و فرآورده‌هایی که به وسیله آن تهیه می‌شود خودداری کنند ابراز داشت: هشدارهای لازم به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پزشکان در استان گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا داده شده است و با توجه به حساسیت موجود همه در این مورد آگاه هستند.

وی درگیر کردن کبد و ایجاد خارش و بروز تب را از جمله آثار و نشانه‌هایی که در فرد مبتلا به فاسیولا مشاهده می‌شود خواند و ابراز داشت: بیماری فاسیولا که به علت مصرف سبزیجات خام آلوده در فرد ایجاد می‌شود مانند ویروس کووید ۱۹ با عطسه و سرفه و سایر شیوه‌های انتقال، منتقل نمی‌شود بلکه یک بیماری انگلی است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان استفاده از سبزیجات محلی به صورت پخته و یا خشک‌شده در نور آفتاب را مورد تأکید قرار داد و گفت: فاسیولا برخلاف میکروبی مانند وبا با شست‌وشوی سبزی‌ها با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود.

حیدرزاده از نابودی انگل فاسیولا در دمای فریزر سخن گفت و ضمن توصیه به عموم مردم و شهروندان جهت رعایت موارد بهداشتی ابراز داشت: خانواده‌ها در صورتی‌ که فرآورده‌های سبزی‌های محلی گیلان را از بیرون تهیه‌ می‌کنند توصیه می‌کنیم این محصولات را قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگهداری و سپس مصرف کنند. 

انتهای پیام/۶۱۴/ش

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=21260

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics