• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 9629
11

عروج مجدد سبز قبا‌های فوتبال ایران

  • کد خبر : 20595
  • 30 فروردین 1399 - 16:54
عروج مجدد سبز قبا‌های فوتبال ایران
تیم فوتبال چوکا تالش باهدایت فرشاد آقای گل روز‌های درخشانی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش گیلان شهر ، در طلاییه‌ دهه هفتاد شمسی، باشگاهی با خرید امتیاز استقلال انزلی، با تاسی از اصالت تالش بزرگ و با نام چوکا پدیدار شد.

نام چوکا برگرفته شده از کارخانه چوب و کاغذ است که در ده کیلومتری شهرستان رضوانشهر واقع شده است.

تیم فوتبال چوکا نخستین حضور خود در سطح اول فوتبال کشور را در فصل ۷۲-۱۳۷۱ و با کسب رتبه دهمی تجربه کرد و در اولین سال‌های فعالیتش قلب‌های بسیاری از فوتبال دوستان گیلانی، به خصوص ساکنان کرانه باختری دریای خزر و جنوب جمهوری آذربایجان که تالشی‌های اصیلی هستند را تسخیر کرد.

عروج مجدد سبرقبا‌های فوتبال ایران

تیم چوکا در هفت سال اول فعالیتش به دلیل مشکلات زیرساختی دور از خانه و در شهرستان بندر انزلی مسابقات خود را برگزار می‌کرد، اما آشیانه‌ی این سبزقبا‌های دوست داشتنی فوتبال گیلان در سال ۱۳۷۷ بنا شد که با وقوع این اتفاق نسل طلایی (چوکا ۷۷) شکل گرفت.

چوکا در آن سال از رقابت‌های لیگ آزادگان با کسب مقام رخشان ششم، دیدگان زیادی را متحیر کرد و با شکست دادن پرسپولیس و توقف استقلال، دو قطب ثابت و بی بدیل آن سال‌های فوتبال ایران، نامی برای خود و ورزشگاه پوریای، ولی تالش دست و پا کرد، به طوری که از آن پس این ورزشگاه را با لقب “قلعه عقاب ها” خطاب می‌کنند.

مقصود چندل که خود سنگربان تیم طلایی “چوکا ۷۷” بود در این باره می‌گوید: در آن سال‌ها پول آخرین چیزی بود که به آن فکر می‌کردیم و باهمدلی و اتحاد خود و با درایت بهمن صالح نیا که سکان هدایت تیم را برعهده داشت توانستیم به کسب نتاج عالی نائل آییم.

عروج مجدد سبرقبا‌های فوتبال ایران

او افزود: بنده ۱۵ سال در تیم چوکا و در کنار نام آورانی، چون رحمت فیضی، بهروز پرورش خواه، مرحوم فرخ جهانی و محمود فیضی مقدم و … فعالیت کردم که همین عامل سبب شد این تیم را شناسنامه و هویت خود بدانم و اطمینان دارم چوکا با فرشاد پیوس که موفق به ساخت تیم منسجمی شده، به روز‌های درخشان خود برخواهد گشت.

عروج مجدد سبرقبا‌های فوتبال ایران

یک سال بعد از این فصل طلایی، چوکایی‌ها در بحبوحه مشکلات مالی و با کسب رتبه نازل سیزدهم وداع غم انگیزی با سطح اول فوتبال کشور داشتند تا داستان باورنکردنی “سقوط عقاب ها” به واقعیت بدل شود؛ و اکنون دو دهه پس از وقوع این اتفاق تلخ، چوکا تالش با هدایت فرشاد پیوس بازیکن اسبق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس، در لیگ دسته دوم مشغول یکه تازی است تا باز هم در تالش علاوه بر عطر چوب و کاغذ، بوی توپ و چمن مشام عاشقان فوتبال این منطقه را آکنده کند.

چوکایی‌ها تا پایان هفته بیست و یکم لیگ دسته دوم فوتبال کشور با کسب ۴۲ امتیاز در گروه خود صدرنشین هستند و با درخشش بازیکنانی، چون جهانگیر عسگری، سید محمد حسینی، شایان عاشور نژاد، علیرضا خشکفا، جواد مولایی و حمید خدابنده لو و… با اقتدار صدر نشین است.

عروج مجدد سبرقبا‌های فوتبال ایران

فرشاد پیوس سرمربی کنونی چوکا در مورد شرایط فعلی چوکا می‌گوید: جای این تیم ریشه دار در سطح اول فوتبال خالی است و ما بسیار امیدوار هستیم تا در کنار هم دوباره چوکا را به جایگاه اصلی خود برگردانده و مردم فوتبال دوست تالش را شاد کنیم.

عروج مجدد سبرقبا‌های فوتبال ایران

هم اکنون عقاب‌ها بیش از پیش آماده‌ پرواز هستند و ندای “چمه چوکا” چوکای من بلند‌تر از همیشه در قلعه‌ی سرافرازشان به گوش می‌رسد.

گزارش: رضا بزرگی

انتهای پیام/م.ع

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=20595

خبر های مرتبط

04اردیبهشت
فوری: قرارداد طارمی و اینتر نهایی شد
پیوستن به نراتزوری برای اسکودتوی 21

فوری: قرارداد طارمی و اینتر نهایی شد

04اردیبهشت
یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور
مذاکره با کلینزمن تکذیب شد

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

03اردیبهشت
علی دایی: بازگشتم به پرسپولیس
پایگاه خبری گیلان شهر

علی دایی: بازگشتم به پرسپولیس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics