• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 9621
2
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

۱۷۰۰ تن بذر اصلاح‌شده برنج بین کشاورزان گیلانی توزیع می‌شود

  • کد خبر : 20343
  • 19 فروردین 1399 - 21:46
۱۷۰۰ تن بذر اصلاح‌شده برنج بین کشاورزان گیلانی توزیع می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: سال گذشته هزار و ۷۰۰ تن بذر اصلاح‌شده برنج شامل ارقام پرمحصول هاشمی و شیرودی در گیلان تولید شد که بین کشاورزان توزیع می‌شود.

به گزارش گیلان شهر ، علی درجانی ظهر امروز در جلسه حفاظت منابع آب در استانداری گیلان با اشاره به پروژه‌های زیرساختی حوزه کشاورزی استان اظهار داشت: پروژه‌ بهسازی آب‌بندان‌ها و اجرای طرح نوسازی اراضی شالیکاری در شهرستان‌ها با مشارکت کشاورزان و فرمانداران و تکمیل ساختمان شبکه‌های زهکشی و آبیاری از جمله پروژه‌های در حال اجرا هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به پروژه‌های اجرایی که با هدف مصرف بهینه آب در استان اجرا می‌شوند اشاره و بیان کرد: توسعه مکانیزاسیون به‌‌ویژه در اراضی شالیکاری یکی از پروژه‌های با ظرفیت استفاده بهینه مصرف آب است که سال گذشته ۹۳ درصد اعتبارات در این حوزه جذب شد و ۷۰۰ دستگاه نشاءکار نیز به جمع دستگاه‌ها و تجهیزات کشاورزی افزوده شد.
1700 تن بذر اصلاح‌شده برنج بین کشاورزان گیلانی توزیع می‌شود

درجانی با بیان اینکه جایگاه گیلان در جذب خط ویژه مکانیزاسیون از رتبه ۱۳ به رتبه نخست ارتقاء پیدا کرد اظهار داشت: هم‌اکنون ۷۸ پروژه مربوط به بخش کشاورزی در ۱۶ شهرستان استان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه استان گیلان یکی از کم‌مصرف‌ترین استان‌ها از لحاظ مصرف کود پتاسه در کشاورزی است ابراز داشت: مصرف این کود در استفاده بهینه آب بسیار موثر است و با توجه‌ به فواید آن، امسال اقدامات لازم برای جذب این نوع کود و اطلاع‌رسانی بیشتر به کشاورزان جهت مصرف کود پتاسه در دستور کار جهاد کشاورزی گیلان است.

درجانی از انجام شخم زمستانه در بیش از ۷۸ درصد اراضی شالیکاری استان با رشد ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و بیان داشت: تقویم زراعی نشاءکاری برنج براساس داده‌های هواشناسی و توصیه‌های مراکز تحقیقاتی تدوین شد که رعایت آن توسط کشاورزان موجب ریسک کمتر در تولید و مدیریت بهتر منابع و مصارف آب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به تولید و توزیع بیش از هزار و ۷۰۰ تن بذر گواهی شده برنج امسال در گیلان بیان کرد: بخشی از این بذر تولید شده شامل ارقام پرمحصول هاشمی و بخشی نیز شیرودی و خزر است که بین کشاورزان توزیع می‌شود و به دنبال این هستیم که تا ۲ سال آینده ۵ هزار تن بذر گواهی شده برنج در استان تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در این جلسه با اشاره به حجم آب موردنیاز مصارف مختلف در سطح استان اظهار داشت: سال گذشته میزان مصرف آب از شبکه سفیدرود بالغ بر ۲٫۵ میلیارد مترمکعب بوده است و هم‌اکنون مقدار آب موردنیاز استان در بخش کشاورزی بالغ بر ۳٫۵ میلیارد مترمکعب است.

وحید خرمی با بیان اینکه هم‌اکنون با توجه به بارندگی‌های اخیر، حوزه بالادست سد سفیدرود در وضعیت مناسبی قرار دارد و نگرانی از لحاظ به وجود آمدن سیلاب وجود ندارد افزود: لایروبی انهار کشاورزی گیلان نیز آغاز شده اما نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتری است و هم‌اکنون لایروبی ۲۳۰ کیلومتر از انهار گیلان انجام شده و شرایط دسترسی به آب موردنیاز در فصل زراعی جدید نیز مطلوب است.

انتهای پیام/۶۱۲/ش

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=20343

خبر های مرتبط

31فروردین
پروازهای فرودگاه‌های کشور در حال عادی هستند
30فروردین
حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
پایگاه خبری گیلان شهر

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics