• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9619
4
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان

۱۰۰هزار (ماسک ) کالای مراقبت شخصی در گیلان /ارسال آزمایش افراد مشکوک به کرونا به تهران

  • کد خبر : 19511
  • 04 اسفند 1398 - 21:59
۱۰۰هزار (ماسک ) کالای مراقبت شخصی در گیلان /ارسال آزمایش افراد مشکوک به کرونا به تهران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به توزیع ۱۰۰ هزار وسایل حفاظت شخصی در بیمارستان‌های این استان گفت: نمونه آزمایش افراد مشکوک به کرونا به تهران فرستاده شد و منتظر اعلام نتیجه از سوی آزمایشگاه مربوطه هستیم.

به گزارش گیلان شهر ، ارسلان سالاری عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رشت اظهار داشت: گیلان در بسیاری از شاخص‌ها طبق آنچه که انتظار می‌رفت به‌علت کم‌کاری مسئولان یا اصحاب رسانه خوب نیست و سعی کردم واقعیت‌ها را بیان کنم و باری از دانشگاه علوم پزشکی گیلان بردارم و باید سعی کنیم اقدامات انجام شده را نیز در کنار نقدها ببینیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه کرونا بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و قبل از این ویروس جدید، ۶ نوع ویروس کرونا در دنیا داشتیم که عامل ۱۵ درصد سرماخوردگی‌های معمولی بود و چند سال گذشته در چین و مصر چندین کشته بر جای گذاشت گفت: از ۲ ماه پیش این بیماری با سرعت انتقال بالا در دنیا شیوع پیدا کرد و از طریق عطسه و سرفه، دست دادن و ماندن روی سطوح انتقال می‌یابد.

سالاری با بیان اینکه ویروس کرونا تا ۲ هفته در بدن بدون علائم می‌ماند و حتی ممکن است پس از بهبودی نیز شخص ناقل ویروس باشد تصریح کرد: در این بیماری حدود ۸۰ درصد علائم مانند سرماخوردگی خفیف بروز پیدا می‌کند که بیشتر آنها با درمان‌های اولیه خوب می‌شوند و ۲۰ درصد دارای علائم حاد نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت درمان‌های تکمیلی دارند. 

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا در افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماران دیابتی، قلبی و کلیوی بیشتر خطرناک است خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای نگرانی مردم درباره این بیماری راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه مقابله با آن رعایت نکات ایمنی مانند حفظ فاصله یک و نیم متری با افراد مشکوک است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر پخت کامل انواع گوشت مرغ، ماهی و همچنین تخم مرغ برای از بین بردن آلودگی‌ها اظهار داشت: در صحبتی که با وزیر بهداشت داشتم از همان روزهای اولیه لیست اقلام بهداشتی مورد نیاز را به مسئولان استانی و کشوری اطلاع دادم و در هیچ استانی به‌جز قم و گیلان اقلام بهداشتی رایگان توزیع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان شیوع این بیماری در قم و سپس در گیلان است تصریح کرد: استفاده از ماسک در صورتی ضرورت دارد که در مواجهه با افراد سرماخورده باشیم و افراد سالم در حالت عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند و باید توجه داشت که این موضوع یعنی استفاده همه افراد از ماسک می‌تواند از لحاظ روانی تاثیر بدی روی مردم داشته باشد.

سالاری با اشاره به اینکه قرار است در ادارات برای مدتی استفاده از دستگاه تایمکس کنسل شود بیان کرد: در بیمارستان پارس رشت پرستاران دارای علائم نمونه‌گیری شدند و افراد در تماس با آنان و مشکوک به علایم بیماری نیز قرار شد که در خانه بمانند همچنین قرار است از هر ۱۰ گیلانی به‌صورت رندوم روزانه تست گرفته شود و نمونه‌ها را به تهران بفرستیم تا بتوانیم از این طریق آرامش روانی جامعه را حفظ کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌شود اما از طریق سرفه و عطسه امکان انتقال آن به سایر افراد وجود دارد و همچنین از آنجا که ویروس سنگینی است روی اجسام نیز می‌نشیند خاطرنشان کرد: مردم و اصحاب رسانه باید برای حفظ آرامش روانی جامعه درست اطلاع‌رسانی کنند و قرار شد که نکات بهداشتی از صدا و سیما به اطلاع مردم رسانده شود.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد بیماران دارای علائم ویروس کرونا را از غرب و شرق گیلان به رشت بیاوریم نمی‌توانیم خدمات درمانی مناسبی به آنها ارائه دهیم گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده تعداد تخت‌ها در بیمارستان رازی رشت برای کنترل و رسیدگی به بیماران مشکوک به کرونا به ۱۰۰ عدد رسیده است و قرار است در آینده این تعداد به ۱۵۰ عدد برسد و بیمارستان ولایت رشت نیز به‌عنوان بیمارستان پشتیبان انتخاب شده است.

سالاری با بیان اینکه شاید نیاز باشد مدارس و مراکز علمی گیلان تا عید تعطیل شوند اما این موضوع نیاز به اتخاذ مجوز از وزارت بهداشت دارد و هنوز تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است عنوان کرد: در برخی شهرستان‌های گیلان مردم از پذیرش بیماران مبتلا به علائم کرونا از سایر شهرستان‌ها ممانعت می‌کنند اما باید بدانند که فرقی ندارد این بیماران در کدام شهرستان برای دریافت درمان‌های لازم بستری می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ابراز داشت: تا به امروز در استان گیلان آزمایش کرونای ۴ نفر مثبت شده است که ۲ نفر از آنها فوت شدند و نمونه آزمایش ۷۰ نفر را نیز به تهران فرستادیم که هنوز جواب آن نیامده است اما احتمال مثبت بودن آن وجود دارد؛ افراد مبتلا به این ویروس بالای ۵۰ سال سن داشتند.

وی عنوان داشت: از همان روز نخست دستورات لازم برای گرفتن دستگاه‌های مرتبط با این بیماری داده شد و از امروز ۱۰۰ هزار وسایل حفاظت شخصی را در بیمارستان‌های گیلان توزیع کردیم و قسمت دوم آن نیز به‌زودی فرا می‌رسد و قرار است که به کلی جلوی تجمعات مختلف و همچنین حضور در ارگان‌ها گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شایعات پیرامون برگزاری جام نامجو و ارتباط میان این موضوع و ابتلای مردم گیلان به ویروس کرونا بیان داشت: هنوز منشاء دقیق پیدایش این ویروس در گیلان مشخص نیست و نمی‌توان اینطور قاطعانه چیزی گفت زیرا افراد چینی شرکت‌کننده در این مسابقات هم در کشور خود و هم در ایران در قرنطینه قرار گرفتند. 

وی با بیان اینکه استان گیلان تنها یک دستگاه ام ار آی و سی تی اسکن در بیمارستان پورسینا دارد تصریح کرد: کمبود تجهیزاتی مانند تخت نیز از دیگر مشکلات موجود در بیمارستان‌های استان است و با پیگیری و هماهنگی مجوز فعالیت ۶۲ پزشک تمام وقت و ۶۲ عضو هیئت علمی را گرفتیم و با توجه به نیاز ۳ دستگاه سی تی اسکن برای شهرستان‌ها از جمله رودبار تهیه شد.

سالاری با اشاره به تهیه دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان پیروز لاهیجان خاطرنشان کرد: از دو ماه گذشته نزدیک به ۷۰ هزار نفر از طریق مرزهای زمینی، هوایی آستارا و انزلی به گیلان آمدند که غربالگری شدند و با اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و ابلاغ نکات لازم به فرمانداران تمهیدات لازم اتخاذ شد.

انتهای پیام/۶۱۳/ ز

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=19511

خبر های مرتبط

27آذر
سفری که برای مردم آب نداشت اما برای عده ای نان*، شاید!
پایان تور روسیه گردی استاندار و همراهان؛

سفری که برای مردم آب نداشت اما برای عده ای نان*، شاید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics