• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9616
4

احیای تالاب انزلی با پشتوانه مالی و حمایت ملی انجام می شود

  • کد خبر : 19607
  • 08 اسفند 1398 - 18:51
احیای تالاب انزلی با پشتوانه مالی و حمایت ملی انجام می شود
احمدرضا لاهیجان زاده روز پنجشنبه در جلسه تکریم و معارفه مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود : مقرر شده نخستین جلسه ستاد ملی حمایت از تالابها مختص به تالاب انزلی باشد

به گزارش گیلان شهر – معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت : تلاش بر آن است درنخستین جلسه ستاد ملی حمایت از تالابها برای تالاب انزلی مصوباتی گرفته شود تا فعالیت ها در احیای این تالاب در اقدامی مستمر همراه با پشتوانه مالی و حمایت ملی اجرایی شود.

احمدرضا لاهیجان زاده روز پنجشنبه در جلسه تکریم و معارفه مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود : مقرر شده نخستین جلسه ستاد ملی حمایت از تالابها مختص به تالاب انزلی باشد و بگونه ای عمل شود که مصوبات خوبی برای این تالاب و احیای آن اخذ شود.

وی با بیان اینکه تالاب انزلی و میانکاله یا خلیج گرگان از موضوعات حائز اهمیت است، گفت : تالاب، جنگل های هیرکانی، سواحل، مرزهای آبی و زمینی با کشورهای همسایه از مهمترین مباحث حوزه محیط زیست گیلان است.
وی اظهار داشت : علاوه بر شکل گیری پروژه های ملی در این استان، گیلان قطب گردشگری است و از طرفی شکننده ترین اکوسیستم های طبیعی هم در این استان وجود دارد.
وی ادامه داد : کنار هم قرار گرفتن این مباحث و توسعه گردشگری که می تواند تبعاتی برای محیط زیست داشته باشد به طور قطع نیازمند ظرافت، درایت و حمایت همه دستگاه های متولی است.
لاهیجان زاده با بیان اینکه می گویند، بعضی دیدگاه های محیط زیست در مقابل توسعه است؛ افزود : اگر ما توسعه را در محیط بسته خود نگاه کنیم ممکن است این قضیه در ذهن متبادر شود که محیط زیست با یک فعالیت مقابله می کند و یک تعداد اشتغال را ازبین می برد.
وی ادامه داد: تجربه حدود چهار دهه اخیر نشان داد که در تمام مواردی که محیط زیست ملاحظاتی داشته بی توجهی به این ملاحظات منجر به اتفاقاتی شده که نه تنها توسعه محقق نگردید بلکه این اقدامات خود مانع از توسعه منطقه شده است.
وی اظهار کرد : چنانکه محیط زیست اعلام می کرد که در یک منطقه سفره های زیرزمینی این ظرفیت را ندارد که بی محابا چاه زده و آب برداشت شود، اما بی توجهی به این امر موجب شد تا الان بدلیل پایین رفتن میزان آب سفره زیرزمینی آب آن منطقه در حال شور شدن باشد و کشاورزی یک منطقه از بین می رود.
وی گفت : در مقطعی از طریق اکتشاف متوجه شدند در زیرتالاب هور العظیم مخازن نفت وجود دارد؛ با اندکی هزینه می شد چاه های انحرافی زد تا تالاب حفظ شود در عین آن برداشت نفت هم انجام گردد، اما  ورودی تالاب را بستند و نزدیک به ۶۰ هزار متر مربع تالاب را خشک کردند و می گفتند ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی کردیم که بسیار تفکر بسته ای بود چرا که تالاب خشکید، معیشت مردم محلی از بین رفت و آنان را حاشیه نشین شهرهای بزرگ کرد و تالاب به کانون گرد و غبار تبدیل شد و استان را فلج نمود.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: منابعی که وجود دارد دیگر افزایش پیدا نمی کند به هیچ وجه میزان بارش های ما از میانگین ۵۰ ساله فراتر نمی رود و آب های زیرزمینی ما به هیثچ عنوان افزایش نخواهد داشت؛ اما ما به اندازه ۱۰۰ درصدی نیاز امروز تخلیه می کنیم بدون اینکه به نسل فردا توجه داشته باشیم و درواقع از امانت نسل آینده کامل استفاده می کنیم.
لاهیجان زاده در ادامه با اشاره به اقدامات خوب معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است اصلاحاتی در بودجه انجام شود؛ بودجه جاری حفاظت محیط زیست بودجه ملی شده و با این امر عدالتی بین استان ها برقرار می شود.

اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای ساماندهی پسماند استان های ساحلی 

وی تصریح کرد: برای سال آینده یک هزار میلیارد تومان با اولویت استان های ساحلی  برای بحث پسماند در قانون بودجه لحاظ شده است.
لاهیجان زاده گفت: اختصاص صد میلیون یورو برای گرد و غبار اقدام خوب ملی بود که با تلاش ریاست سازمان در قانون بودجه لحاظ شد.

وی ادامه داد: کار بزرگی که اگر در صحن مجلس تصویب شود تقریبا بحث بودجه ای سازمان محیط زیست را می تواند حل کند و آن برگشت ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی صنایع که در گذشته تا امسال تمام و کمال در مباحث سازمان شهرداری ها و دهیاریها قرار می گرفت به صندوق ملی محیط زیست است که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است.
وی گفت : اگر این امر محقق شود حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار سالیانه به صندوق ملی محیط زیست بر می گردد و بسیاری از چالش ها در استان ها مرتفع می شود.

پاکسازی شش هزار کیلومتر نوار ساحلی ظرف یک هفته 

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد : تلاش می شود روز ۲۱ اسفند ماه بعنوان روز ساحل پاک در تقویم کشور گنجانده شود؛ مکاتبات آن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است تا به روزهای محیط زیستی افزوده شود.
لاهیجان زاده همچنین گفت: موضوع ساحل پاک با برنامه پر مخاطب عصر جدید از اول نوروز در سه استان شمالی و چهار استان جنوبی آغاز می شود
وی تصریح کرد : قرار است در شش هزار کیلومتر نوار ساحلی و جزایر کشور به صورت همزمان در یک هفته پاکسازی انجام شود و این اقدام در گینس ثبت گردد.
در پایان این مراسم از زحمات قربانعلی محمد پور مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست گیلان قدردانی و ساسان کفایی بعنوان مدیرکل جدید معرفی شد.   

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=19607

خبر های مرتبط

30فروردین
جدول میزان پرداختی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
29فروردین
جزییات جدید درباره واریز سوم سود عدالت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics