• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 9629
6

بارش برف هم اکنون در رشت /تجربه تلخ برف سال ۸۳ گیلان

  • کد خبر : 19196
  • 20 بهمن 1398 - 22:49
بارش برف هم اکنون در رشت /تجربه تلخ برف سال ۸۳ گیلان
تجربه تلخ برف سال 83 گیلان و تکاپوی آمادگی در بحران احتمالی پیش رو

به گزارش گیلان شهر : با اعلام هواشناسی مبنی بر بارش برف سنگین برای دو سه روز پیش رو در گیلان و نیز وزش باد شدید یا خیلی شدید ، کاهش محسوس دما جلسه ها و نشست هایی مدیریت بحران با محوریت “مقابله با برف” در چند روز اخیر در استانداری، فرمانداری ها و دستگاه های مختلف برگزار شد.

برف از نعمت های بزرگ و تحفه آسمانی خداوند بر بندگانش و یکی از زیبایی های زمستان است که خوشحالی مردم به ویژه کودکان را به ارمغان می آورد ضمن آنکه فواید ارزشمندی برای گیاهان و حاصلخیزی خاک دارد.

به رغم این زیبایی ها و فواید، گاه این نعمت و شدت آن موجب بروز مشکل و زحمت برای مردمان می شود و وقتی این امر و خبر بارش سنگین برف دلهره آور می شود که شدت آن بیش از انتظار باشد و اختلال روند خدمات رسانی ها گردد. 

البته هماهنگی و برنامه ریزی دستگاه ها برای مقابله با بحران برف و جلوگیری از بروز مشکلاتی ناشی از آن، اهمیت بسزایی برای لذت بردن مردم از این نعمت بزرگ دارد.

مردم گیلان طی دهه های اخیر به دلیل اقلیم خاص این دیار خیلی تجربه برف ندارند و عموما بارش ها باران است ، اما خاطرات همان بارش های اندک از برف هم به ویژه “برف سال ۸۳ و ۸۶” به تلخی زد چنانکه سرما ، قطعی برق و آب و گاز ، خرابی ساختمانها و کارخانجات ، جان باختن تعدادی از در راه ماندگان که البته هیچگاه به طور رسمی آماری آن اعلام نشد” در جریان بارش برف سال ۸۳ نمونه بدترین تجربه برای مردمان این دیار شد.

برفی که بعد از گذشت سالها هنوز از خاطر مردم این استان پاک نشده و مردم در شهرستان های مختلف گیلان به ویژه روستائیان از آن سال ها تا به امروز با شنیدن اخبار مربوط به پیش بینی های مبنی بر بارش برف، دچار دلهره می شوند و به جای لذت بردن از این نعمت، نگرانی همدم شان می شوند و این روزها دوباره همان دغدغه و نگرانی از پیش بینی برف پیش رو در مردم دیده می شود.

پیش بینی هواشناسی گیلان

بر اساس اعلام هواشناسی استان گیلان و نیز هواشناسی کشور، نقشه های نشان دهنده نفوذ تدریجی سامانه سرد و بارشی به منطقه است؛به گونه ای که هفته ای سرد و برفی را برای این استان پیش بینی کرده است برفی در مناطق کوهستانی تا یک متر و ۳۰ ،  یک متر و ۵۰ و نیز یک متر و ۷۰ سانتیمتر هم برآورد شده است.

اما هواشناسی گیلان امروز اعلام کرد : یکشنبه شب بویژه برای روزهای “دوشنبه” و “سه شنبه” بارش برف را در جلگه خواهیم داشت، بارش برف در جلگه در نقاط مختلف جلگه ای بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی متر و در بعضی نقاط بیش از آن و در ارتفاعات و دامنه ها به طور متوسط یک متر و در بعضی نقاط بیش از آن تخمین زده می شود.

جلسات آمادگی برای مقابله با برف

با توجه به پیش بینی هواشناسی گیلان مبنی بر بارش برف در دو روز آینده در مناطق کوهستانی و جلگه ای استان، نشست هایی به منظور آمادگی دستگاه های مختلف برای مقابله با برف و ارائه خدمات مطلوب به مردم در صورت بارش برف برگزار شد و هماهنگی های لازم از سوی مسئولان انجام گرفته است.

جمع بندی و برون داد این نشست ها آن است که مسئولان از آمادگی دستگاه های خدمات رسان برای بارش برف می گویند.

در واقع آنچه در زمان بحران نمود می یابد پیش بینی ها و آمادگی های قبلی برای مدیریت بحران و کاهش اثرات ناشی از آن است و بارش سنگین برف که می تواند زندگی را در یک منطقه و اعم از شهر و روستا فلج کند ، هم از امر و شرایط بحرانی مستثنی نیست.

از این رو با پیش بینی های چندباره هواشناسی ستاد مدیریت بحران استان و نیز شهرستان ها وارد عمل شد و طی جلسات مختلف تلاش می کنند که تا حد امکان برای بروز شرایط بحران و بارش برف سنگین آماده شوند.

استاندار گیلان: دستگاه های خدمات رسان برای بارش برف آماده اند

در این راستا استاندار گیلان شنبه شب در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با اشاره به اطلاعیه و هشدارهای صادره از سوی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی، کاهش دما و بارش برف سنگین در روزهای آینده از آمادگی کامل دستگاه‌های خدمات رسان برای روزهای برفی و پیش‌بینی تمهیدات لازم در این باره خبر داد.

ارسلان زارع با بیان اینکه اطلاع رسانی ها باید واقع بینانه و صادقانه باشد و هرگونه نواقص در خدمت‌رسانی به صورت شفاف به مردم بازگو شود، افزود: اگر همه‌ دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان براساس ضوابط، دستورالعمل‌ها، شرح وظایف، تقسیم کار و وفاق، انسجام و هم‌افزایی به انجام خدمات‌رسانی اهتمام داشته باشند؛ می‌توان به نحو شایسته حوادث را کنترل کرد.

وی همچنین به اجرای طرح آمادگی زمستانه دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در هفته‌های گذشته اشاره و خاطر نشان کرد: افراد خدمت‌رسان در هر دستگاهی باید براساس سلسله مراتب و با یکپارچگی در فرماندهی با ذکر وظایف آماده باشند.

وی با بیان اینکه در این حادثه طبیعی، اگر سهل انگاری صورت گیرد ممکن است برای مردم مشکل ساز شود، اظهار داشت: تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم اتخاذ شده و باتوجه به گزارش‌های امیدوارکننده ارائه شده از سوی دستگاه‌ها ، آمادگی  لازم وجود دارد.

نماینده عالی دولت در استان، سرعت عمل و حضور در صحنه را در مقاطع بحرانی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: امکانات مورد نیاز برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی تامین و نواقص موجود نیز برطرف شود.

مردم نباید با بارش برف دچار مشکل شوند

 فرماندار شهرستان رشت نیز صبح امروز “یکشنبه” در جلسه ستاد مدیریت بحران با محوریت مقابله با برف احتمالی در فرمانداری افزود: با توجه به آمادگی و برنامه ریزی های انجام گرفته در این شهرستان بابت بارش برف و باران، مردم نباید با مشکل مواجه شوند.

میرشمس مومنی زاده افزود: طی جلسات مختلف به دستگاه های داخلی مدیریت بحران هشدارهایی داده شده و آمادگی وجود دارد، بنابراین مردم نباید با توجه به این آمادگی ها با مشکل مواجه شوند.

وی با تاکید بر این مطلب که باید اطلاع رسانی هایی به مردم درباره موضوعاتی از جمله عدم پارک خودرو در معابر اصلی ارائه شود، اظهار داشت: در جریان برف روبی ها در معابر اصلی ضروریست تا مردم و شهروندان از پارک خودرو در معابر اصلی خودداری کرده و از وسایل شخصی استفاده نکنند.

وی با اشاره به نقش مهم شهرداری رشت در حوزه خدمات رسانی و اینکه ضریب حساسیت این مجموعه نسبت به سایر دستگاه ها بالا است، اضافه کرد: اختلال امور در رشت به عنوان مرکز استان، موجب اختلال در شهرهای مجاور می شود که البته با برنامه ریزی های انجام گرفته امیدواریم مشکلی ایجاد نشود.

اما در برف سال ۸۳ که می توان از آن به عنوان یک بحران نام برد علاوه بر بسته شدن راه های بین شهری و روستایی، در داخل شهر نیز مردم برای تردد با مشکل مواجه بودند آنگونه که تقریبا یک هفته ای تردد در داخل شهر با مشکل همراه بود و در بیشتر خیابان های رشت مردم با پای پیاده برای رفتن به اداره و غیره اقدام می کردند.

 از این رو این روزها همه دستگاه های خدمات رسان از جمله شهرداری برای مقابله با برف آماده می شوند و شهرداری ها بویژه در رشت با توجه به اعلام هواشناسی گیلان از چند روز گذشته نشست هایی برای مقابله با بحران برف برگزار کرده اند.

آمادگی شهرداری رشت برای مقابله با برف

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اشاره به آمادگی برای مقابله با بارش برف طی دو روز آینده با توجه به اعلام هواشناسی استان گیلان گفت: ۵۴ دستگاه خودروی مرتبط با عملیات برف روبی از سوی شهرداری رشت آماده خدمات رسانی است.

علیرضا مقصوی افزود: ۴۵۰ نیروی انسانی برای ارائه خدمات شبانه روزی در دو نوبت کاری تقسیم بندی شده اند و ۶۰۰ نیروی پاکبان، ۳۰۰ نیروی آتش نشان و ۳۰۰ نیروی فضای سبز ساماندهی شده اند و در این راستا شهرداری رشت تمام سعی خود را به کار می گیرد تا خللی در تردد شهروندان ایجاد نشود.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با تاکید بر ضرورت همکاری شهروندان با مجموعه نیروها در شهرداری خاطرنشان کرد: با توجه به عرض معابر، ضروریست تا در معابر اصلی خودرو پارک نشود، در اینصورت در یک لاین می توانیم عملیات برف روبی داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی شهرداری رشت برای بی خانمان ها تصریح کرد: سامانکده “گرمخانه” شهرداری رشت با ظرفیت ۵۰ نفر برای پذیرش افراد بی خانمان در برف آمادگی دارد که غذای گرم نیز به آنها ارائه می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت اظهار داشت: شهروندان زباله ها را در نزدیکترین محل برای جمع آوری قرار دهند تا نسبت به جمع آوری سریع آنها اقدام شود.

در واقع بخشی از ضرورت خدمات رسانی مطلوب هماهنگی و همراهی مردم است و مشارکت هر شهروند در این حوزه می تواند به تسهیل و خدمات رسانی مطلوب در شرایط سخت به شهر و روستا و مردم آن کمک زیادی کند زیرا امکانات و ظرفیت بخش های دولتی محدود است.

آمادگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای ارائه خدمات در برف احتمالی

خدمات رسانی به موقع در حوزه پزشکی به بیماران بویژه قلبی و عروقی و شرایط خاص و غیره از ضرورتهاست که باید هماره مورد توجه مدیران بحران قرار گیرد.

در این راستا،مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز می گوید : مکاتبه ای با تمامی بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، شبکه های بهداشت و درمان شهرستان ها انجام شده و هماهنگی لازم برای مقابله با برف احتمالی و ارائه خدمات مطلوب به بیماران صورت گرفته است.

مازیار محمدی افزود : با تمامی عوامل نظارتی و اجرایی در حوزه نگهداری تاسیسات زیربنایی و بررسی میزان و ذخیره سوخت، تجهیزات تامین کننده انرژی شامل تاسیسات برقی و غیره مکاتبات و هماهنگی های لازم انجام گرفته تا برای ارائه خدمات در صورت بروز برف احتمالی آمادگی داشته باشند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان افزود: بر ضرورت آماده سازی تیم های مقابله با بحران به ویژه با تاکید بر حفظ سلامت گروه های هدف شامل مادران باردار و گروه های پرخطر، حفظ، شناسایی و پذیرش زودتر آنان در بیمارستان ها در صورت نیاز تاکید شده است.

به گفته وی ، نظارت بر مادران باردار و گروه های پرخطر بر عهده شبکه بهداشت و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان است که البته مکاتبات و هماهنگی های لازم در این باره با این مجموعه از سوی دانشگاه انجام گرفته است.

چنانکه به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: تاکنون از ۹۲ مادر باردار ساکن در ارتفاعات و مناطق دورافتاده، ۶۵ مادر به مناطق امن و قابل دسترس منتقل شدند.

فردین مهرابیان افزود: تا عصر امروز “یکشنبه” بقیه مادران باردار برای دسترسی راحت تر از ارتقاعات و مناطق دور افتاده به مناطق پایین دست و امن منتقل خواهند شد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این هماهنگی با مدیران شبکه ها برای حفاظت از زیرساخت ها و ساختمان های مربوط به این معاونت انجام شده است.

 در این میان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان هم از آمادگی ۶۲ پایگاه شهری و جاده ای این مرکز برای خدمات رسانی در صورت بارش احتمالی برف خبر داد.

پیمان اسدی با بیان اینکه ۱۳۸ دستگاه آمبولانس با تجهیزات و امکانات لازم آماده شده است ، افزود: علاوه بر خودروهای اورژانس، ۱۸ دستگاه آمبولانس ۲ دیفرانسیل نیز برای ارائه خدمات فوریت های پزشکی آماده شده و ۴۷۰ نیروی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان در آماده باش کامل هستند و فراخوان به نیروهای بومی خارج از شیفت برای تشکیل تیم های اضافی نیز انجام گرفته است.

آمادگی ۲۵ پایگاه هلال احمر گیلان برای ارائه خدمات در برف احتمالی

هلال احمر هم که در جریان خدمات رسانی در حوادث و بحران ها نقش مهمی دارد، اعلام آمادگی کرده است.

 در بحران برف سال ۸۳ هلال احمر از جمله دستگاه هایی بود که با کمک به درراه ماند گن برای اسکان اضطراری آنها اقدام کرد و با ارائه امداد هوایی به یاری روستاییان و افراد گرفتار در برف شتافت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با بیان اینکه ۱۶ شعبه و ۲۵ پایگاه امداد و نجات برای خدمات رسانی در برف احتمالی آمادگی کامل دارند و نیروها در آماده باش هستند ،گفت: امداد هوایی جمعیت با یک فروند بالگرد و یک گروه پرواز آماده باش است تا در صورت شرایط جوی مناسب برای ارائه خدمات اقدام شود، تیم “آنست “سگ های جست و جو نیز در راستای آمادگی با برف احتمالی آماده اند.

به گفته مهدی ولی پور ، این جمعیت با ۸۰ دستگاه انواع خودروی امدادی شامل آمبولانس کمک دار، بسته نجات، خودروهای کمک دار و خودروهای پشتیبانی و ۲۱۵ امدادگر و نجاتگر به صورت شبانه روزی آماده خدمت هستند.

روزهای برفی نظارت بر بازار در گیلان تشدید می شود

با شنیدن اعلام هواشناسی مبنی بر بارش برف ، مردم با تجربه چند برف اخیر خود به حد کافی نگران هستند اما در این میان برخی با شایعاتی از جمله بارش برف دو متری میان مردم رعب و وحشت ایجاد می کنند، تا جایی که مردم با هجوم به بازار برای ذخیره سازی مواد غذایی اقدام می کنند، در یک هفته گذشته شایعات مربوط به بارش برف موجب ازدحام مردم در نانوایی ها و سوپرمارکت ها برای خرید ارزاق شده است.

محمد درویشکردار معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گیلان گفت: طی این روزها به منظور جلوگیری از افزایش غیر قانونی و احتمالی قیمت کالاها و خدمات،  طرح تشدید نظارت ها بر بازار را اجرایی کردیم .

وی افزود: در این طرح با رصد روزانه بازار به ویژه اقلام کالاهای اساسی سبد حمایت خانوار توسط بازرسان ،کارشناسان و ناظران افتخاری، نسبت به افزایش غیر قانونی قیمت هرنوع کالا و خدمات مصرفی درصورت مشاهده  هرگونه تخلف نظیر گرانفروشی و احتکار  ، برای متخلف پرونده تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.

 وی تصریح کرد: با توجه به بررسی ها و گزارش های رسیده  از شرکت های پخش ، مراکز تهیه و توزیع کالا ، عمده فروشان بازار ، انبارها و سردخانه ها؛  فراوانی کالای اساسی کاملا محسوس بوده و هیچ گونه کمبود و مشکلی در اقلام مصرفی گزارش و مشاهده نشده است.  

واحدهای نانوایی به هیچ عنوان مجاز به تعطیلی نیستند

درویشکردار همچنین در مورد قطع احتمالی گاز و فعالیت صنف نانوایان با اشاره به هماهنگی و جلسه با رئیس اتحادیه  این صنف تاکید کرد: واحدهای نانوایی به هیچ عنوان مجاز به تعطیلی واحدهای صنفی (در ایام بحران احتمالی) نبوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهد شد؛  علاوه بر آنکه پیش بینی لازم برای قطع احتمالی گاز و به کارگیری سوخت جایگزین و فعال سازی واحدهای نانوایی دوگانه همواره مورد توجه و برنامه ریزی اتحادیه صنف نانوایان بوده است.

 افزون بر ۵۳ گروه راهداری آماده مقابله با بارش برف در گیلان

در کنار همه این اقدامات آنچه ضروری است بازگشایی مسیرهای تردد و دسترسی به نقاط مختلف است که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در این راستا از آمادگی ۵۳ گروه راهداری با ۵۱۷  نیرو  برای رفع مشکلات احتمالی ناشی از برف در جاده های استان خبر داد.

محمدرضا نازک کار می گوید : این گروه ها شامل ۵۱۷ نیروی راهدار به همراه  ۳۲۱  دستگاه انواع ماشین آلات سنگین ، نیمه سنگین و سبک می شود؛ ضمن آنکه این ۵۳ گروه در اقصی نقاط راه های استان در ۲۰ راهدارخانه ثابت و هشت راهدار خانه سیار  مستقر شده اند.

وی یادآورشد: در برنامه ریزی انجام شده ؛ هماهنگی های لازم بین مجموعه نیروهای راهداری ، ستاد بحران ، تمامی دستگاه های زیر نظر وزارت راه و شهرسازی در استان و پیمانکاران زیر نظر راهداری و راه و شهرسازی و دستگاه های اجرایی مربوطه انجام شده است. 

مردم از سفرهای غیر ضروری در گیلان بپرهیزند

نازک کار با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش برف خاطرنشان کرد: مردم حتی المقدور از سفرهای غیر ضروری در جاده ها و داخل شهرها  در چنین شرایطی خودداری کنند و در صورت تردد،  تجهیزات ایمنی  و زمستانه به همراه داشته باشند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان همچنین بر لزوم همراه داشتن زنجیرچرخ خودروها و فراگیری چگونگی استفاده از آن تاکید و بیان کرد: زنجیرچرخ موجب جلوگیری از سرخوردگی خودروها می شود و امکان تردد آن ها را بر روی برف فراهم می کند.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=19196

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics