• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 9629
7

اعتراف تلخ شورانشینان از سایه سنگین لابی‌گری بر سر انتخاب شهردار رشت/ ۲ عضو شورا کاندیدا شدند

  • کد خبر : 1172
  • 05 مهر 1397 - 10:51
اعتراف تلخ شورانشینان از سایه سنگین لابی‌گری بر سر انتخاب شهردار رشت/ ۲ عضو شورا کاندیدا شدند
شرط تحقق سامان دادن به اوضای فعلی شهر رشت در ابعاد مدیریت، انتخاب شهرداری بر اساس بررسی تخصصی و نیازسنجی حقیقی و دور از لابی‌گری‌هایی باشد که خود شورانشنینان از پول‌های پشت پرده آن سخن گفتند.


گیلان شهر :شهرداری رشت در سال‌های نه‌چندان دور دوران پرزرق‌وبرقی را سپری می‌کرد و در آن روزها نام شهردار و مدیران سازمان‌های این مجموعه هرکدام به‌تنهایی وزنه‌ای سنگین محسوب شده و کارنامه‌ای پرافتخار در خدمت به شهر داشتند.

صندلی متزلزل شهرداری رشت در سال‌های اخیر

روزهایی که کیفیت آسفالت شهر رشت شهره خاص و عام بوده و پرداخت به‌موقع حقوق و پاداش به کارکنان شهرداری قند را در قلب هر شنونده‌ای آب می‌کرد.

ثبات مدیریت شهری در شهرداری آن سال‌های رشت یک برند برای این شهر محسوب می‌شد و از شهروندان با تکریم در زمان پیگیری امورات مختلف ازجمله ساخت‌وساز و غیره استقبال می‌کردند.

حال اما به‌واسطه برخی از دست‌های پشت پرده، منافع شخصی، قدرت‌طلبی، سیاسی بازی و غیره دیگر روزهای خوش این مجموعه به پایان رسیده و در شرایط فعلی حتی توان پرداخت حقوق پرسنل خود را نداشته و برای دریافت ارزش‌افزوده دولتی لحظه‌شماری می‌کند تا شاید گره‌ای از مشکلاتش بکاهد.

غمنامه شهرداری رشت سال‌هاست که ورق‌هایش در حال اضافه شدن بوده و در این میان تنها چیزی که عاید شهر و شهروندان شده حضور برخی از مدعیان دروغین خدمت بوده که نه‌تنها کاری برای رفع مشکلات انجام نمی‌دهند بلکه در مقابل پای خدمتگزاران واقعی نیز سنگ‌اندازی می‌کنند.

از روزهایی که برخی سعی داشتند حضور مسعود نصرتی از قزوین را لعبتی برای شهر رشت معرفی کرده و تعاریف و تمجیدهایشان درباره نصرتی هوش از سر می‌پراند زیاد دور نشده‌ایم.

آن روزها خیلی‌ها سعی کردند بر روند انتخاب شهردار رشت تأثیر گذاشته و موجبات حضور یک فرد بومی را در این جایگاه رقم بزنند اما برخی از اعضای شورا با ادعاهای پرشور موفق به همراه کردن دیگر اعضای شورا درروند انتخاب نصرتی به‌عنوان شهردار رشت شدند.

اما پس از گذشت حدود یک سال از حضور شهردار سابق رشت تنها چیزی که عاید شهرداری بحران‌زده این شهر شد نظم‌بخشی نسبی به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بوده و پروژه‌های عمرانی رشت به فراموشی سپرده شد.

نصرتی رفت و سکان شهرداری رشت بازهم بی ناخدا ماند تا بار دیگر لابی‌های شبانه برای انتخاب شهردار توسط برخی قوت بگیرد.

به‌روزهای پایانی سه‌ماهه نخست فعالیت سرپرست شهرداری رشت نزدیک می‌شویم و دوباره تحرکات آشکار و نهان توسط برخی از منافع طلبان برای تأثیرگذاری در فرآیند انتخاب شهردار جدید رشت آغاز شده است.

اشاره یکی از اعضای شورای رشت به نقش موضوعات مالی در فرآیند انتخاب شهردار رشت شاید اعترافی تلخ و تیری خلاص به بخشی از باورهای مردم خونگرم رشت بود و گویا باید شاهد نابودی تدریجی شهرداری بی ناخدای رشت در پی بی‌کفایتی برخی از مدعیان دروغین قانون‌مداری و خدمت باشیم.

مردم رشت نظاره‌گر عملکرد منتخبین خود در شورای شهر در جریان انتخاب شهردار رشت هستند

شهرداری که باید پاکدست، متعهد و آشنا به امور باشد تا بتواند کشتی به‌گل‌نشسته شهرداری رشت را به حرکت درآورده و گام‌هایی بلند و مؤثر در رفع مشکلات عدیده شهر بردارد.

زمانی برای آزمون‌وخطا باقی نمانده است

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به جریانات پیرامون انتخاب شهردار رشت اظهار کرد: شهر رشت تجربه خوبی از انتخاب شهردار غیربومی نداشته و شهروندان در شرایط فعلی خواهان حضور فردی بومی در جایگاه شهرداری رشت بوده و شهردار غیربومی حلال مشکلات نیست.

فاطمه شیرزاد به تلاش دست‌های پشت پرده برای تحمیل شهرداری غیربومی به رشت اشاره کرد و گفت: با حضور و فعالیت شهردار غیربومی برای رشت مخالف بوده و امیدوارم همکاران شورایی‌ام تجربه حضور شهردار غیربومی را فراموش نکرده باشند.

وی با تأکید بر اینکه شهر رشت نیازمند حضور فردی آشنا به امور شهری است بیان کرد: شهرداری باید برای رشت انتخاب شود که نسبت به ظرفیت‌های مختلف این شهر آگاهی داشته و با اقدام جهادی و حضور میدانی در راستای رفع مشکلات گام بردارد.

شیرزاد با بیان اینکه زمانی برای آزمون‌وخطا باقی نمانده است تصریح کرد: شهردار غیربومی که حتی نسبت به نقاط مختلف شهر اطلاعات کافی را نداشته قادر به تصمیم‌گیری صحیح درباره وضعیت شهر نخواهد بود و یقیناً بی‌توجهی به این مباحث حجم مشکلات را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شهردار بومی نسبت زادگاهش تعلق‌خاطر دارد گفت: شهردار بومی با شناخت مناسبی که از زوایای مختلف شهر دارد می‌تواند مشکلات را برطرف و به خواسته‌های به‌حق شهروندان جامه عمل بپوشاند.

تلاش واسطه‌ها، دلال‌ها برای تأثیرگذاری در فرآیند انتخاب شهردار رشت

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در جلسه علنی شورا با انتقاد از برخی تحرکات پیرامون موضوع انتخاب شهردار رشت اظهار کرد: شرایط به سمتی رفته که برخی از دلال‌ها، واسطه‌ها و پیمانکاران در تلاش برای تأثیرگذاری بر روی فرآیند انتخاب شهردار رشت هستند.

بهراد ذاکری افزود: رئیس شورای شهر رشت اخیراً طی نامه‌ای به اعضای شورا خواستار معرفی کاندیداهای موردنظر شورانشینان برای تصدی در جایگاه شهردار رشت شده است.

وی با تأکید بر اینکه فضای انتخاب شهردار رشت مبهم است تصریح کرد: برخی واسطه‌ها، دلال‌ها و پیمانکاران در تلاش هستند تا در فرآیند انتخاب شهردار رشت تأثیر بگذارند و اخیراً شرایط به سمت و سویی رفته که حتی درباره تأثیرگذاری مباحث مالی بر روی موضوع انتخاب شهردار رشت نیز سخن گفته می‌شود.

ذاکری با تأکید بر اینکه انتخاب شهردار رشت باید به‌دوراز سیاسی بازی و جناح‌بازی انجام شود بیان کرد: امیدوارم انتخاب شهردار رشت درنهایت صداقت و شفافیت انجام شود.

دو عضو شورا کاندیدای تصدی جایگاه شهرداری رشت

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از روند طولانی انتخاب شهردار اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ نفر کاندید نشستن بر روی صندلی شهردار رشت بوده که دو نفر از آنان از اعضای فعلی شورای شهر هستند.

فرهام  زاهد با بیان اینکه تأثیرگذاری مباحث مالی در فرآیند انتخاب شهردار رشت را نمی‌توان از پایه و اساس رد کنیم تصریح کرد: بنده با احترام به دیگر همکاران شورایی معتقدم چنانچه مدارک و مستنداتی درباره دریافت و پرداخت وجوه مالی به‌منظور تأثیرگذاری بر روند انتخاب شهردار رشت وجود دارد باید به‌طور شفاف و صریح به اطلاع مردم رسانده شده و در غیر این صورت در فضای ملتهب فعلی طرح چنین مباحثی به صلاح نیست.

وی با تأکید بر اینکه فضای شهر رشت پذیرای شهردار بومی است افزود: گویا تعدادی از اعضای شورا با گزینه‌ای خارج از استان برای تصدی جایگاه شهردار رشت وارد مذاکره شده و بنده شخصاً با این موضوع مخالف بوده و موافق حضور شهردار بومی در شهر هستم.

وی با اشاره به اینکه شهردار بومی برای شهر یک امتیاز است گفت: بومی بودن برای شهردار یک امتیاز بوده اما با این مسئله که شهردار غیربومی ناتوان است نیز موافق نیستم.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای رشت فرآیند انتخاب شهردار را متأثر از جریانات متعددی دانست و بیان کرد: انتخاب شهردار متأثر از جریاناتی است که بخشی از آن در خارج از شورا انجام می‌شود.

وی صداقت را یکی از مؤلفه‌های مهم و مطالبه به‌حق شهروندان از شهردار آینده رشت دانست و افزود: صداقت مهم‌ترین عاملی است که در شرایط امروزه جامعه که مشکلات متعددی در مباحث اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و غیره وجود دارد می‌تواند امید را در شهر زنده کند.

تصمیم نهایی برای کاندیداتوری نگرفتم

عضو دیگر هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فرآیند انتخاب شهردار رشت  اظهار کرد: شهردار آینده رشت باید فردی باشد که در تصمیمات خود برای حفظ و تقویت منافع شهر شجاعانه عمل کرده و با اعضای شورا در راستای رفع مشکلات شهری تعامل داشته باشد.

حامد عبداللهی به شایعه کاندیداتوری خود برای تصدی جایگاه شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: هنوز تصمیم نهایی دراین‌باره نگرفته‌ام و تا آخر هفته جاری در این مورد به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ فردی رسماً اعلام کاندیداتوری برای تصدی جایگاه شهرداری رشت نکرده است افزود: اخیراً رئیس شورا طی نامه‌ای به اعضای شورا خواستار معرفی افراد پیشنهادی همکاران شورایی برای تصدی مدیریت شهری شده که تا این لحظه هیچ اسمی رسماً اعلام نشده است.

عبداللهی به اولویت‌های انتخاب شهردار رشت اشاره کرد و گفت: به اعتقاد بنده فردی باید برای این مسئولیت انتخاب شود که نسبت به وضعیت اقتصادی مجموعه، نیروی انسانی و غیره شناخت کاملی داشته باشد و نسبت به مباحثی ازجمله ممیزی املاک، جذب سرمایه‌گذار، توسعه گردشگری بر اساس برند شهر خلاق خوراک و غیره قدرت برنامه‌ریزی داشته باشد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر رشت با تأکید بر اینکه شهردار رشت باید بومی باشد بیان کرد: به گزینه غیربومی برای شهرداری رشت تحت هیچ شرایطی رأی نخواهم داد.

رشت ملتهب از بی‌درایتی‌ها و تصمیمات غلطی است که برخی برای تحقق امیال اقتصادی و سیاسی خود برای آن رقم‌زده‌اند.

شهری که درگذشته‌های نه‌چندان دور افتخارات متعددش زبانزد همگان بوده امروزه به لحاظ توسعه‌یافتگی و تکنولوژی در شرایط نامطلوبی به سر می‌برد.

یقیناً انتخاب شهرداری کارآمد و متعهد می‌تواند مرهمی بر تمامی زخم‌های گذشته و امروز بوده و بار دیگر رشت را به جایگاه اولین‌ها در بهترین‌ها سوق دهد که شرط تحقق این امر انتخابی از روی بررسی تخصصی و نیازسنجی حقیقی و دور از لابی‌گری‌هایی باشد که خود شورانشنینان از پول‌های پشت پرده آن سخن گفتند.

به گزارش فارس، بررسی گزینه‌های تصدی شهرداری رشت به جلسه هفته آینده صحن شورا موکول شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=1172

برچسب ها

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics