وی ادامه داد: با توجه به پیچیدگی دنیای امروز و ضرورت استفاده از فنآوری و ایده های نو ، موضوع هوشمندسازی فرایندها ، اقدامات و فعالیت‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها در دستور کار اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ، دستگاه های ذیربط و فرمانداری‌ها قرار گرفته و ضرورت دارد تا در جهت عملی شدن آن اقداماتی جدی شود.

دکتر زارع با اشاره به موضوع طرح شده در جلسه که هفت درصد از کشفیات مواد مخدر با شیوه های فنی و اطلاعاتی محقق شده، بر لزوم بهره گیری از روش های نوین و دانش روز در این بخش تاکید کرد.

وی شیوه هایی همچون استفاده از سگ های موادیاب و سایر ابزارهای نوین برای بازرسی مرسوله های پستی را یک ضرورت خواند و گفت: باید از همه ظرفیت ها و امکانات برای کاهش معضل اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر بهره گرفت.

نماینده عالی دولت در گیلان استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان جهت پیشگیری از اعتیاد ، مقابله با عرضه، کاهش تقاضای مواد افیونی و درمان معتادان را امری مهم خواند و افزود: مبارزه با مواد مخدر باید به رویکردی اجتماعی و همگانی تبدیل شود.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: رویکرد جدید دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، باید مبتنی بر ورود نخبگان و جوانان در حوزه مبارزه با مواد مخدر باشد که این امر تحرک ، پویایی  ، ابتکار عمل و بهره مندی از علوم نوین را به دنبال دارد.

وی استفاده از ظرفیت صدا و سیما  و رسانه ها، مبلغان ، روحانیون ، چهره های بانفوذ اجتماعی و تشکل های مردم نهاد در جهت مبارزه با مواد مخدر را امری مهم خواند و گفت: برای غلبه بر باورهای غلط مبنی بر عدم اعتیاد آور بودن مواد افیونی همچون ماده گل، باید سطح آموزش ها را گسترش داد زیرا تغییر الگوی مصرف مواد مخدر، تهدیدی جدی برای جوانان است.

دکتر زارع با تاکید بر اینکه باید نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با جدیت دنبال شود ، ادامه داد: اداره کل آموزش و پرورش استان اجرای طرح‌های یاریگران زندگی و نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان را پیوسته در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین تأکید کرد که علاوه بر دستگاه‌های فرهنگی، سایر نهادها و سازمان ها در جهت اطلاع‌رسانی مبارزه با مواد مخدر تلاش کنند.

در این جلسه مقرر شد به منظور پوشش کامل هزینه های مراکز درمانی ماده ۱۶ و طرح های ضربتی، مقابله و تبصره ۲ ماده ۱۶ شهرداری مرکز استان و شهرداری های سایر شهرها متناسب با بیماران پذیرش شده شهرستان از محل اعتبارات فرهنگی با هماهنگی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرمانداران و دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام شود.