• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 9621
5

نامجو نامی ماندگار در ورزش آسیا و ایران

  • کد خبر : 18934
  • 02 بهمن 1398 - 22:55
نامجو نامی ماندگار در ورزش آسیا و ایران
زنده یاد محمود نامجو وزنه بردار فقید گیلانی ، نامی ماندگار در ورزش آسیا و ایران است.

به گزارش گیلان شهر :در طول تاریخ ، ورزشکارانی به دلیل ثبت رکورد، نامشان را در کشور و حتی قاره یا در جهان به ثبت می رسانند و سالیان سال و تا زمانی که رکوردشان توسط ورزشکار دیگری ترقی نیابد ، همچنان ماندگار است .

اما معدودی  از ورزشکاران به دلیل کسب نتایج مهمی اعم از تعدد قهرمانی در مسابقات جهانی و المپیک و یا ثبت رکوردهایی که نمی توان به آن دست یافت ، همیشه و تا ابد نامشان در ورزش زنده خواهد ماند که مرحوم محمود نامجو یکی از این ورزشکاران بشمار می رود. 

 محمود نامجو در سال ۱۲۹۷  در محله استادسرای رشت مرکز استان گیلان چشم به جهان گشود و سی ام دی ماه سال ۱۳۶۸ نیز به دلیل بیماری ، در سن ۷۱ سالگی در یکی از بیمارستان های تهران چشم از جهان فروبست.

زنده یاد نامجو که در جهان به نام دینامیت کوچک معروف شده بود، علاوه بر وزنه برداری در رشته های ژیمناستیک، پرورش اندام و کشتی نیز تبحر داشت و در سن ۱۸ سالگی عنوان قهرمان کشتی را در کشور کسب کرد.

نامجو در رقابت های جهانی چهار مدال طلا ، یک مدال نقره و دو مدال برنز کسب کرد که یکی از این مدال های طلای جهانی باعث شد تا نام مرحوم نامجو همیشه در تاریخ ورزش قاره کهن ماندگار شود. 

مرحوم محمود نامجو در سال ۱۹۴۹ و در جریان مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان در لاهه هلند همراه تیم ملی ایران  با درخشش خیره کننده در میان بزرگان وزنه برداری ، موفق شد مدال طلای آن رقابت ها را کسب کند. 

این مدال طلا ارزش خاصی برای ورزش ایران و حتی ورزش قاره بزرگ آسیا داشت چون تا آن زمان هیچ ورزشکار آسیایی موفق نشده بود که مدال طلای جهانی را برای این قاره به ارمغان بیاورد و مرحوم نامجو در رشته وزنه برداری اولین مدال طلای جهانی را برای قاره آسیا کسب کرد تا نام این اسطوره ورزش ایران تا ابد در ورزش این قاره ثبت و جاودانه شود. 

البته مرحوم نامجو علاوه بر اینکه اولین مدال طـلای جهانی وزنه ‌برداری را برای ورزش ایران و آسیا به ارمغان آورد ، در بازی‌های آسیایی دهلی نو ۱۹۵۱ نیز اولین وزنه بردار آسیایی شد که توانست رکورد جهانی را ترقی دهد و یکی دیگر از شگفتی های مرحوم نامجو ، کسب قهرمانی جهان در سن ۴۱ سالگی بود. 

پس از درخشش آن مرحوم در رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان و کسب مدال طلا، یکی از شرکت های شیرخشک سازی آمریکا نیز به مرحوم محمود نامجو پیشنهاد داده بود تا عکس وی را روی قوطی های شیرخشک آن شرکت حک کند که از این بابت نیز پول و سرمایه خوبی نصیب محمود نامجو می شد.

اما وی به دلیل اینکه این شرکت غیر ایرانی بود، از این کار پرهیز کرد و با تنگدستی به زندگی خود ادامه داد و حاضر نشد که با یک شرکت خارجی قرارداد امضا کند و گفته می شد اگر مرحوم محمود نامجو آن قرداد را قبول و امضاء می کرد با پولش می توانست یک کشتی تجاری خریداری کند. 

با توجه به این خصایص اخلاقی ، متاسفانه این ورزشکار افسانه ای در ایران و حتی زادگاهش با بی مهری های زیادی مواجه شد و هنگامی که بیمار بود ، وضعیت  معیشتی مناسبی نیز نداشت و این در حالی بود که وی در دوران قهرمانی می توانست یکی از سرمایه دارترین ورزشکاران ایران و شاید جهان شود. 

این در حالی است که در سالهای قبل در سالروز درگذشت این اسطوره ورزش ، مراسم محقرانه ای در شهرهای رشت و در تهران برگزار می شد که  درخور نام و شخصیت این قهرمان ارزنده نبود  اما در چند سال اخیر حتی  چنین مراسمی نیز در زادگاهش برگزار نشده است.

با این وجود و با توجه به جایگاه مرحوم محمود نامجو در ورزش ایران و رشته وزنه برداری ، رقابت ها بین المللی این رشته هر ساله با عنوان جام نامجو برگزار می شود که امسال نیز قرار است این رقابتها با یک وقفه ۲۶ ساله دوباره در رشت برگزار شود.

البته این مسابقات بین المللی با دوره قبلی آن که در رشت برگزار شده تفاوت های زیادی دارد چون این رقابت ها کسب سهمیه المپیک محسوب و وزنه برداران قدرتمندی از اقصی نقاط جهان در آن حضور خواهند یافت.

یکی از روسای اسبق هیات وزنه برداری و یکی از معروفترین پیشکسوتان رشته وزنه برداری گیلان که بیشترین سابقه ریاست این هیات را دارد در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در خصوص عدم برگزاری مراسم سالگرد مرحوم نامجو اظهار داشت: متاسفانه در چند سال اخیر مراسم سالگرد مرحوم نامجو یا برگزار نمی شود و یا خیلی ساده و کمرنگ است اما باید مراسمی را در حد نام و منزلت این جهان پهلوان برگزار کرد.

غلامعلی والامنش افزود:  پیشنهادم این است که در یکی از سالن های مجموعه ورزشی شهید عضدی رشت این مراسم برپا و در پایان نیز تندیس مرحوم نامجو واقع در بیرون ورزشگاه شهید عضدی رشت گلباران شود.

وی ادامه داد: متاسفانه امسال  که میزبان رقابتهای بین المللی جام نامجو هستیم این مراسم برگزار نشده که جای تاسف و افسوس دارد و امیدواریم که علاوه بر برگزاری هر ساله مسابقات وزنه برداری جام نامجو در زادگاهش، مراسم سالگرد آن مرحوم نیز باشکوه هر چه بیشتر در رشت انجام شود.

یکی دیگر از پیشکسوتان وزنه برداری گیلان نیز در این خصوص در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراسم مرحوم محمود نامجو ۳۰ دی برگزار می شد اما در چند سال اخیر به دلیل بی توجهی بعضی از مسئولان در امر یاری نکردن هیات وزنه برداری  این مراسم در زادگاه این جهان پهلوان برگزار نشد.

رمضان منفرد افزود: نامجوی بزرگ که چهره بین المللی در امر ورزش است متاسفانه در شهر و زادگاه خود غریب است که این امر سبب دل شکستگی اهالی این استان است چون در تهران مراسم یادبودی انجام می شود اما ما در گیلان از این امر غافلیم.

وی که سال ها به عنوان دبیر هیات وزنه برداری گیلان و همچنین رئیس هیات وزنه برداری رشت فعالیت داشت، ادامه داد: امیدوار بودیم که امسال با توجه به میزبانی رقابت های بین امللی جام نامجو که گزینشی المپیک نیز است، مراسم سالگرد مرحوم نامجو در سطح بسیار بالایی و در حد نام و آوازه این جهان پهلوان برگزار شود تا مقام و جایگاه مرحوم نامجو حفظ و جبران مافات شود اما متاسفانه در سال جاری نیز این مراسم برگزار نشد.

 مسئولان هیات وزنه برداری گیلان امسال درگیر برگزاری مسابقات بین المللی جام نامجو هستند که از روز ۱۳ بهمن ماه در رشت برگزار می شود و شاید همین موجب غفلت آنها از برگزاری مراسم یاد بود شده اما علاقمندان به رشته وزنه برداری در سطح استان گیلان و همچنین علاقمندان به مرحوم نامجو انتظار داشته و دارند که هرساله مراسم یادبود باشکوهی برای این بزرگمرد ورزش ایران، آسیا و جهان در زادگاهش برپا شود.

از عناوین قهرمانی مرحوم محمود نامجو می توان به کسب مدال وی از سال ۱۹۴۷ قاهره تا ۱۹۵۸ توکیو بدون در نظر گرفتن مدال هایش در تورنمنت های داخلی و خارجی اشاره کرد که شامل کسب مدال طلای مسابقات قاهره ۱۹۴۷ ، کسب عنوان پنجم المپیک ۱۹۴۸ لندن ، کسب مدال طلای جهانی ۱۹۴۹ لاهه ، کسب مدال طلای جهانی ۱۹۵۰ پاریس ، کسب مدال طلای جهانی ۱۹۵۱ میلان ، کسب مدال طلای آسیایی ۱۹۵۱ دهلی ، کسب مدال نقره المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی ، کسب مدال نقره جهانی ۱۹۵۴ وین ، کسب مدال برنز جهانی ۱۹۵۵ مونیخ ، کسب مدال برنز المپیک ۱۹۵۶ ملبورن ، کسب مدال برنز جهانی ۱۹۵۷ تهران ، کسب مدال نقره آسیایی ۱۹۵۷ تهران و کسب مدال نقره بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ توکیو می باشد. 

البته مرحوم محمود نامجو علاوه بر کسب این تعداد مدال ، در رقابت های قهرمانی کشور نیز حضور می یافت که در پنج دوره این مسابقات موفق به کسب عنوان قهرمانی و مدال طلای مسابقات وزنه برداری کشور شده بود.

  امیدواریم در سال های آینده شاهد برگزاری مراسمی در شان این قهرمان  باشیم چرا که محمود نامجو برای ایران در برهه ای از زمان و هنگام جنگ جهانی دوم که اکثر مردم دنیا با نام ایران چندان آشنایی نداشتند، با قرار گرفتن در سکوی اول مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان ، نام ایران را بلند آوازه کرد  و باعث سربلندی ملت عزیز ایران در سطح بین المللی شد و ما نیز باید برای بزرگداشت و  به جا ماندن نام نامجو از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=18934

خبر های مرتبط

31فروردین
سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا
با حضور یک مربی شکست‌ناپذیر و یک گلادیاتور دوست‌داشتنی

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

17فروردین
بیانیه تند پرسپولیس بعد از گچ گرفتن دست بیرانوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics