• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9620
2
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان

کوچ ۲۰۰۰ فلامینگو به تالاب سرخانکل گیلان

  • کد خبر : 18962
  • 03 بهمن 1398 - 21:41
کوچ ۲۰۰۰ فلامینگو به تالاب سرخانکل گیلان
امسال ۲ هزار قطعه فلامینگو به تالاب حیات‌وحش سرخانکل صومعه‌سرا کوچ کردند و با ادامه روند مهاجرت پرندگان به گیلان تاکنون بیش از ۱۵۰ قبضه سلاح شکاری از متخلفان کشف و ضبط شده است.

به گزارش گیلان شهر ، علاوه بر پایش تمام مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست توسط نیروهای محیط‌بان و برخورد با متخلفان شکار، امسال حضور فلامینگوها در پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل صومعه‌سرا بسیار خوب و مطلوب بود به طوری‌که پس از گذشت چند سال چیزی حدود ۲ هزار قطعه فلامینگو به این پناهگاه کوچ کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با تأکید بر لزوم برخورد با شکارچیان برای حفظ آرامش و امنیت پرندگان اظهار داشت: در همین راستا محیط‌بانان و عوامل این یگان گشت‌ها و پایش‌های مستمری را انجام داده‌اند و تا کنون بیش از ۱۵۰ قبضه سلاح شکاری از متخلفان کشف و ضبط کرده‌اند.

ساسان اکبری‌پور با بیان اینکه از این تعداد سلاح شکاری کشف شده توسط یگان حفاظت محیط‌زیست، ۵۰ قبضه آن سلاح شکاری قاچاق محسوب می‌شوند عنوان کرد: پایش و کنترل وضعیت ‌پناهگاه‌های حیات‌وحش، تالاب‌ها و زیستگاه‌های گیلان برای جلوگیری از اقدامات تخریب‌کنندگان محیط‌زیست به صورت مستمر ادامه دارد.

وی از ورود ۱۳۴ هزار قطعه پرنده مهاجر از شهریور امسال تاکنون به تالاب‌های استان گیلان برای زمستان گذرانی خبر داد و تصریح کرد: این تعداد پرنده مهاجر از مناطق شمال اروپا و سیبری در تالاب‌های بین‌المللی انزلی، پارک  ملی بوجاق، امیرکلایه لاهیجان، استیل عباس‌آباد آستارا، سرخانکل و سلکه صومعه‌سرا گیلان فرود آمده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان از جمله پرندگان مهاجری که در مدت ۵ ماهه اخیر وارد زیستگاه‌های استان شده‌اند را برشمرد و ابراز داشت: بیشترین نوع گونه پرندگان مهاجر مرغابی‌سانان هستند به طوری‌که خوتکای پرسفید، کاکایی، مرغابی، باکلان، لک لک، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید و پلیکان از جمله آن‌ها محسوب می‌شوند.

اکبری‌پور با اشاره به اینکه سالانه حدود ۷۰ گونه پرنده مهاجر برای امر زمستان گذرانی در تالاب‌ها و آبگیر‌های استان گیلان فرود می‌آیند خاطرنشان کرد: انواع پرندگان مهاجری که به پناهگاه‌ها، تالاب‌ها و زیستگاه‌های حیات‌وحش گیلان کوچ می‌کنند پس از لانه‌سازی و جوجه‌آوری اواخر اسفند به موطن اصلی خود باز می‌گردند.

وی وجود امنیت نسبی و منابع غذایی کافی و فراهم شدن شرایطی مناسب برای زمستان‌گذرانی سالانه بیش از ۲۰۰ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر در استان گیلان را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: شکار غیرمجاز مهم‌ترین تهدید پرندگان مهاجر است به همین علت برخورد با این پدیده مخرب در دستور کار محیط‌زیست قرار دارد.

انتهای پیام/۶۱۴/ ت

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=18962

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics