• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9620
7

فصل شکار پرندگان در استان گیلان ۳۰ بهمن‌ماه به پایان می‌رسد

  • کد خبر : 19199
  • 21 بهمن 1398 - 11:54
فصل شکار پرندگان در استان گیلان ۳۰ بهمن‌ماه به پایان می‌رسد
طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان فصل شکار پرندگان در این استان هفته آینده یعنی ۳۰ بهمن‌ماه به پایان می‌رسد.

به گزارش گیلان شهر ، طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط‌زیست و اداره نظارت بر حیات‌وحش استان گیلان فصل شکار پرندگان که از اوایل مهرماه امسال در این استان آغاز شده بود هفته آینده یعنی ۳۰ بهمن‌ماه به پایان می‌رسد و مهلت آن نیز به‌هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، آخرین مهلت شکار پرندگان را در این استان آخر بهمن‌ماه اعلام کرد و اظهار داشت: محیط‌زیست استان گیلان به‌هیچ عنوان قصد تمدید این مهلت زمانی را ندارد.

حسین علینژاد با بیان اینکه فصل شکار پرندگان در استان گیلان از اول مهر امسال آغاز شده بود عنوان کرد: تالاب بین‌المللی انزلی به جهت شرایط و ویژگی‌هایی که دارد از دیرباز تاکنون یکی از مهم‌ترین مناطق استان گیلان برای ورود پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

وی به سایر مناطق استان گیلان و تالاب‌هایی که میزبان انواع پرندگان مهاجر هستند اشاره کرد و ابراز داشت: پارک  ملی  بوجاق، امیرکلایه لاهیجان، استیل عباس آباد آستارا، سرخانکل و سلکه صومعه‌سرا از جمله تالاب‌هایی در گیلان هستند که از پرندگان مهاجر میزبانی می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان در مورد وضعیت مهاجرت پرندگان به کشورمان و این استان نیز مطالبی بیان داشت و افزود: به طور معمول هر چه قدر ارتفاعات و عرض‌های شمالی سردتر باشد پرندگان بیشتری به کشورمان مهاجرت می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، افزایش امکانات این یگان را رضایت‌بخش خواند و اظهار داشت: امسال اقدامات بی‌سابقه‌ای در مجموعه یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان انجام شد که از حمایت‌های اداره کل و تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان نشأت گرفته است.

ساسان اکبری‌پور مناطق تحت مدیریت یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان را مناطقی امن اعلام کرد و با اشاره به اینکه مشکل خاصی جهت حضور پرندگان برای زمستان‌گذرانی در این استان وجود ندارد بیان داشت: بر اساس برنامه‌، فصل شکار پرندگان تا آخر همین ماه است و موعد آن نیز تمدید نمی‌شود.

وی وجود ۱۹ پاسگاه در سطح گیلان که ۱۷ واحد آن دائمی و ۲ واحد آن فصلی است را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: پرسنل یگان حفاظت محیط زیست گیلان در تمامی مناطق تحت مدیریتشان در سراسر استان حضور فعال و مستمری دارند و با تخریب‌کنندگان محیط‌زیست و متخلفان در حوزه شکار و صید برخورد می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه حفظ، حراست و صیانت از مواهب طبیعت باید به یک فرهنگ غالب در جامعه تبدیل شود عنوان کرد: از آنجا که محیط زیست متعلق به همه افراد یک جامعه و اقشار مختلف آن است بنابراین تمام افراد جامعه باید در راه صیانت از این داشته‌های ارزشمند تلاش کنند.

اکبری‌پور با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورها زنجیره‌ای مستقیم بین متولیان امر حفاظت از محیط زیست و آحاد مردم شکل گرفته است تصریح کرد: ایجاد احساس مسئولیت در جامعه برای حفظ طبیعت و جلوگیری از وارد آمدن خسارت و آسیب به محیط زیست باید از پایه و از سنین کودکی آغاز شود.

به گزارش تسنیم استان گیلان به‌دلیل دارا بودن تالاب‌های مهم و سواحل خزر، دارا بودن هوای مناسب و ایجاد یک سیستم حفاظتی امن برای حضور پرندگان مهاجر توسط اداره کل محیط زیست گیلان، سمن‌‌ها و مردم محلی از جمله مناطق مناسب برای پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که پدیده مهاجرت هنوز از رموز کشف نشده طبیعت به‌شمار می‌رود از طرفی عامل اصلی این پدیده یخ بستن آبگیرهای محل جوجه‌آوری پرندگان در عرض‌های شمالی کره زمین بیان شده که خود موجبات عدم دسترسی کافی به غذا را در این اماکن فراهم می‌آورد.

عدم دسترسی به غذای کافی از جمله دلایل عمده مهاجرت پرندگان به عرض‌های جنوبی‌تر کره زمین محسوب می‌شود که نسبتاً از آب و هوای معتدل‌تر و گرم‌تری برخوردار بوده و به همین دلیل امکان دسترسی به غذا در این مناطق فراهم است.

در حال حاضر با تشکیل زنجیره حفاظتی از مناطق چهارگانه در کریدور جهانی مهاجرت پرندگان توسط سازمان حفاظت محیط زیست گیلان و با اقدامات خوب این مجموعه،‌ شرایط مطلوبی آماده شده است به‌همین دلیل هر ساله با ترکیب بی‌نظیر گونه‌ای مهاجرت پرندگان مهاجر در این استان روبه‌رو هستیم.

انتهای پیام/۶۱۴/ح

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=19199

خبر های مرتبط

31فروردین
پروازهای فرودگاه‌های کشور در حال عادی هستند
30فروردین
حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
پایگاه خبری گیلان شهر

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics