• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9615
4

ظرفیت ها و امکانات گیلان در جدال با برف زمستانی

  • کد خبر : 19320
  • 23 بهمن 1398 - 21:43
ظرفیت ها و امکانات گیلان در جدال با برف زمستانی
وضعیتی که حتی امکان تردد برای خودروها های امدادی و خدمات رسان نیز ممکن نبود دربسیاری از موارد خود آنان هم گرفتار در کولاک و برف شدید شدند.

به گزارش گیلان شهر  – یک روز بعد از پایان بارش های ممتد و گسترده برف در گیلان همچنان آزاد راه رشت – قزوین، جاده سراوان – فومن مسدود، برق ۱۱۰ هزار مشترک و آب ۵ هزار مشترک در گیلان قطع و سایت های اینترنتی و مخابراتی هم به تبع آن دچار قطعی و ارتباطات اینترنتی و تلفن همراه نیز دچار اختلال است.

 بارش برفی که از یکشنبه شب در گیلان آغاز شد و تا غروب روز سه شنبه ادامه یافت، بدلیل شدت و وسعت؛مشکلات بسیاری را در استان گیلان  رقم زد.

مشکلاتی که با وجود پایان برف از غروب دیشب همچنان گسترده است و بسیج ظرفیت استان پاسخگوی این حجم مشکل نیست و از دیشب با پیگیری های استاندار، مسئولان کشوری به مساله ورود کرده اند و توان استان های همجوار به کمک آمده است.

در واقع این حوادث بویژه آنجا که به شرایط بحران و مساله نزدیک می شوند خود می تواند چالشی برای ارزیابی توان ، ظرفیت و امکانات استان و مدیران ، مسئولان و نیز مردم باشد که هر یک در جای خود می توانند نقشی مهم در مدیریت و کاهش مشکلات داشته باشند .

اما اینجا در این مجال که همچنان استان درگیر مسائل ناشی از برف نسبتا سنگین و باد و بوران دو،سه روز گذشته است زمان پرداخت نیست فقط در یک جمع بندی آنچه که طی این روزها رخ داده و آنچه که برای مدیریت این فضا صورت گرفته به صورت جمع بندی ارائه می شود.

مسدود شدن راهها و گرفتار شدن خودروها در کولاک و برف سنگین

با تشدید بارشها و کولاک شدید در روز سه شنبه نه تنها راههای روستایی بلکه بسیاری از راههای اصلی و شریانی استان بویژه مسیرهای منتهی به مرکز استان هم مسدود شد.

چنانکه آزادراه رشت- قزوین، محور قدیم رشت- قزوین، اسالم- خلخال، فومن- سراوان و راههای منتهی به رشت مرکز استان و بسیاری از راههای فرعی دیگر وتقریبا همه راههای روستایی مناطق شرقی و مرکزی استان مسدود شد.

وضعیتی که حتی امکان تردد برای خودروها های امدادی و خدمات رسان نیز ممکن نبود دربسیاری از موارد خود آنان هم گرفتار در کولاک و برف شدید شدند.

اما این دو روزه، خودروهای بسیاری وارد جاده های برفی استان شدند که بخش عمده ای از آن ها فاقد زنجیرچرخ و امکانات و تجهیزات ایمنی و زمستانه بودند و همین امر منجر به زمینگیر شدن و گرفتار آمدن آنها در برف شد.

این در حالی بود که هشدارهای هواشناسی، راهداری و پلیس راه از روزها قبل مبنی بر بارش برف شدید و خودداری مسافران از تردد در جاده های گیلان داده شد و حتی ضرورت استفاده از زنجیرچرخ و ابزار ایمنی و تجهیزات زمستانه بارها و بارها در رسانه ها منتشر و بر آن تاکید گردید.

  مسافران بسیاری در راه ماندند؛ آنچنانکه به گفته مسئولان در اکثر محورهای منتهی به رشت ترافیک خودرویی ۱۵، ۲۰ کیلومتری در جاده ها شکل گرفته و خودروها زمینگیر شدند.

 سرمای هوا و بوران موجب می شد تا خودروهاو بخاری ماشین ها را به امید رهایی هر چه سریعتر از این وضعیت روشن نگاه دارند اما ساعت ها در راه ماندند و سوخت خودروهای پایان یافت و با مشکلات دیگری دست به گریبان شدندآنچنانکه ظهر دیروز از ترس یخ زدگی و سرمای پیش رو حوالی ظهر بسیاری خودروها را رها کرده و پیاده در برف وبوران راهی شده بودند تا خود را به مکان امنی برسانند.

 همین وضعیت  و رها شدن بسیاری از خودروها و نبود مالکان و رانندگان آن، بعد از مدتی که راهداری و نیروهای امدادی خود را به محل رساندند در هنگام آزاد سازی خودروها موجب بروز مشکلات بسیاری شد.

امدادرسانی بیش از پنج هزار و ۷۹۱ نفر از در راه ماندگان گیلان

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان تا ظهر امروز  پنج هزار و ۷۹۱ نفر از در راه ماندگان امدادرسانی شدند.

مهدی ولی پور افزود: در این مدت یک هزار و ۶۳۰ نفر از در راه ماندگان نیز از سوی جمعیت هلال احمر استان گیلان اسکان اضطراری شدند.

توزیع یک هزار و ۷۹۸ تخته پتو، یک هزار و ۲۷۳ بسته غذایی که هر بسته برای چهار نفربود که شامل  ۲ هزار و ۵۷۶ بطری آب معدنی، ۱۲ هزار و ۴۰۰ قرص نان، ۲ هزار و ۳۵۵ بسته بیسکویت،  ۶۹۰ کیلو خرما، ۷۰۰ عدد تن ماهی، ۸۵۵ کنسرو لوبیا، نایلون ۱۰ متر و غیره می باشد از دیگر اقدامات برای در راه ماندگان بود.

 فقط هلال احمر استان طی این روزها ۶۰۵ نیروی عملیاتی با ۱۲۱ خودروی عملیاتی برای خدمات رسانی فعال در طول جاده های استان  فعال دارد.

  قطع برق بیش از ۲۵۰ هزار مشترک  گیلانی

همزمان با مسدود شدن بسیاری از راهها در گیلان، برق افزون بر ۲۵۰ هزار مشترک بر اثر بارش سنگین از دوشنبه قطع شد و با  قطع برق، تاسیسات آب و تصفیه خانه ها که وابسته به این انرژی بودند، دچار افت فشار و قطعی آب شد و در پی آن آب شرب بسیاری از مردم شهرستان های استان  قطع گردید؛ به طوری که  آب شرب ۵۰ روستای گیلان و ۱۲ هزار مشترک شهری استان قطع شد.

 پارگی سیم های  برق که ۳۳ درصد از آن ها عمری بالای ۳۰ سال دارند و از مدار خارج شدن ۱۵ پست فشار قوی موجب قطعی گسترده برق حتی برای شهروندان مرکز استان شد که در پی آن، آب شرب آنها نیز قطع شد.

به گفته ارسلان زارع استاندار گیلان با تلاش های انجام شده تا امروز ظهر برق ۸۵ هزار مشترک در استان  وصل شده است.

 همچنین ۶۰ اکیپ برق از استان های دیگر برای امدادرسانی به استان وارد شده اندکه با باز بودن راهها برای مناطق سیاهکل، کوچصفهان، سنگر، لاهیجان، رضوانشهر و رودسر اعزام می شوند.

در میان ۹ شهرستانی که هم اکنون درگیر این مشکلات هستند بیشترین قطعی برق مربوط به شهرستان های لنگرود، لاهیجان، سیاهکل و رودسر می باشد که برف ۷۰ تا ۹۰ سانتیمتری را فقط در درون شهرها تجربه کردند.

آب شرب شش هزار مشترک گیلانی وصل شده است

 اما در حوزه آب هم که به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان ۱۲ هزار مشترک در شهرهای استان دچار قطعی آب شده بودند اعلام شد که تا کنون آب شرب شش هزار مشترک وصل شده است.

محبعلی رنج ور گفت: همچنین آب ۵۰ روستای گیلان با بیش از ۱۰ هزار مشترک قطع هم شده است که تا امروز ظهرمشکل سه هزار و ۴۰۰ مشترک رفع شد و ۶ هزار و ۶۰۰ مشترک روستایی دیگر همچنان دچار مشکل هستند.

قطع سایتهای مخابرانی و اختلالات ارتباط تلفنی و اینترنت در گیلان

در این شرایط قطع گسترده و طولانی مدت برق منجر به قطع سایت های ارتباطی و بدنبال آن اختلال در ارتباطات تلفنی و قطع ارتباطات مخابراتی و اینترنت شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: ۶۰ درصد سایت های ارتباطی، مخابراتی گیلان براثر قطع طولانی مدت و گسترده برق ناشی از بارش سنگین برف در استان قطع شده است.

فرزاد توکلی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه در ارتباطات زیرساختی استان در حوزه ارتباطات بین استانی و بین الملل مشکلی نداریم، افزود : در حال حاضر بدلیل قطع برق طولانی مدت در مناطقی از استان حدود ۳۷۷ سایت همراه اول و ۲۴۰ سایت ایرانسل از مدار خارج شده اند.

او گفته بود  تمام تیم های مخابرات منطقه و اپراتورها در حال برق دار کردن هاب سایت ها با استفاده از ژنراتورهای سیار می باشند؛ اما هم اکنون ۴۵ هاب سایت ( ۳۰ تا همراه اول و ۱۵ تا ایرانسل) قطع است.

این درحالی است که آنان تعدادی از خودروهای آفرودی استان برای حل مشکل و رفتن به مناطق صعب العبور به کار گرفتند اما باز هم به گفته وی، کار به سختی پیش می رفت.

حتی وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات هم به موضوع دیروز ورود یافت و گفت اگر مشکل حل نشود از سیستم ماهواره ای برای ارتباطات تلفن همراه در گیلان استفاده می شود.

امروز نیز جهرمی اعلام کرد که تا ظهر امروز از ۳۸۱ سایت تلفن همراه که قطع شده تاکنون ۹۰ سایت فعال و وارد مدار شده است.

اما در حوزه تلفن های ثابت در استان در مراکز شهرستان ها و شهرها مشکل خاصی وجود نداشته زیرا به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان، همه آنها به دیزل ژنراتور مجهز هستند و فقط در مرکز املش دیزل مشکل فنی پیدا کرد که تیم پشتیبان از صبح از رشت اعزام شده اما تا ساعت ۵ عصر فقط توانستند مسیر رشت تا لنگرود را بپیمایند.

وی ادامه داد: مراکز کم ظرفیت (حداکثر یک هزار و ۵۰۰  مشترک) مجهز به دیزل نیستند و باطری ها تامین کننده برق مرکز هستند که متاسفانه به دلیل قطع طولانی مدت برق، مراکز روستایی از دسترس خارج شده اند.

توکلی تصریح کرد: به دستور وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از استان های مجاور همچون مازندران، قزوین، اردبیل، تهران و ژنراتور قابل حمل به استان اعزام شده است که امیداست  هر چه سریعتر این مسیرها بازگشایی شده تا بتوان آنها را به نقاط مورد نیاز  برد.

 شبکه گاز همچنان پایدار است

اما در میان همه این مسائل و مشکلات بر خلاف برف ۸۳، خوشبختانه شبکه گاز استان پایدار بود و طی این ایام بدون مشکل جدی گاز مورد نیاز تمامی مشترکان را تامین کرد.

شرکت گاز گیلان بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار مشترک دارد. در حال حاضر ۹۸ درصد خانوارهای استان اعم از شهری و روستایی از گاز طبیعی برخوردار هستند.

اما آنان که منازلشان به سیستم گرمایشی پکیج مجهز بود با قطع برق دچار مشکل شدند و بسیاری از این دسته شهروندان استان در این روزها در منازل دوست و آشنایان خود مستقر شدند که خود فرصتی برای نزدیکی بیشتر خانواده ها بود.

همه در تلاشند تا مشکلات رفع شود

در همین راستا استاندار گیلان گفت: دستورات لازم از سوی رئیس جمهوری صادر شده و رئیس سازمان برنامه بودجه، وزیر کشور و وزیر نیرو همواره پیگیر موضوعات و مشکلات ایجاد شده  ناشی از بارش برف از روز گذشته تا کنون بوده اند.

ارسلام زارع از مردم خواست از سفرهای غیر ضروری به گیلان تا عادی شدن وضعیت خودداری کنند.

در واقع در میان این مشکلات گسترده؛ ورود مسئولان کشوری و دولتمردان به موضوع برای  رفع و رسیدگی سریعتر این مشکلات مایه امیدواری است.

 چنانکه نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد دولت ۵۰ میلیاردتومان برای جبران خسارت برف در گیلان اختصاص داده است.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=19320

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics