• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 9611
4
استاندار گیلان

۳۲۰۰ کارجوی گیلانی چشم‌انتظار تکمیل ۱۹۶ طرح سرمایه‌گذاری در گیلان

  • کد خبر : 18526
  • 04 دی 1398 - 16:18
۳۲۰۰ کارجوی گیلانی چشم‌انتظار تکمیل ۱۹۶ طرح سرمایه‌گذاری در گیلان
گفته می‌شود ۱۹۶ طرح سرمایه‌گذاری با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در گیلان وجود دارد که در صورت اتمام آن‌ها سه هزار و ۲۰۰ کارجوی گیلانی مشغول به کار می‌شوند.

به گزارش گیلان شهر ، دومین نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری گیلان به ریاست استاندار در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد.

رتبه گیلان در اجرای تبصره ۱۸ رضایت‌بخش نیست

استاندار گیلان با اشاره به اجرای تبصره ۱۸، جایگاه گیلان در میان استان‌های کشور نامناسب دانست و گفت طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند از طرح‌های مشوقی دولت بهره‌مند شوند و باید بهره‌برداری از آن تسریع پیدا کند تا سهم بیشتری از منابع پیش‌بینی‌شده عاید گیلان شود.

تسهیلات تبصره ۱۸ مهمترین ابزار حفظ اشتغال بوده که نرخ سود تسهیلات تبصره ۱۸ در مناطق برخوردار ۱۴ درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته ۱۲ درصد لحاظ شده است.

بانک های عامل در خصوص پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ ، پست بانک، توسعه تعاون، ملی و آینده هستند.

به گفته ارسلان زارع در برخی از حوزه‌ها مثلاً کشاورزی بیش از سقف در نظر گرفته‌شده طرح معرفی‌شده که می‌توان جایگزین طرح‌های دیگر کرد و از منابع آن‌ها بهره برد.

وی هشداری نیز به دستگاه‌های مسؤول مبنی بر اینکه اگر استان نتواند سهمیه موردنظر را جذب کند منابع در نظر گرفته‌شده به سایر استان‌ها منتقل می‌شود داده و ازاین‌رو باید شورای هماهنگی بانک‌ها پیگیر موضوعات باشد و پیوسته روند پیشرفت کار را از صاحب طرح پیگیری کند.

استانداری گیلان همچنین در خصوص پیشنهادی قرارگیری منابع به شرکت‌های موفق گفت که اولویت ما نیز اعطای تسهیلات به شرکت‌های موفق است اما نکته اینجاست که شرکت‌های موفق نیاز به تسهیلات مالی آن‌چنانی ندارد و بیشترین خواسته‌شان تسهیل گری در دستگاه‌های اجرای مثلاً ترخیص کالا از گمرکات است.

دستور اصلی امروز کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری گیلان به موضوع طرح‌های سرمایه‌گذاری گیلان با پیشرفت فیزیکی بالا اختصاص یافت.

۱۹۶ طرح بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها نیاز به ۸۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و اگر مورد بهره‌برداری قرار بگیرند حدود سه هزار و ۲۰۰ جویای کار گیلانی مشغول به کار می‌شوند.

۳۰ طرح سرمایه‌گذاری آماده بهره‌برداری در صورت فعالیت بیشتر

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان، ۳۴ طرح کشاورزی با ۶۵ میلیارد تومان، ۱۴۰ طرح صنعت و معدن با ۷۵۷ میلیارد تومان و ۲۱ طرح در بخش میراث فرهنگی با ۶۴ میلیارد تومان نیاز به تسهیلات دارند.

آرش فرزام صفت به ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری استان با ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار اشاره کرد که در مرحله پرداخت تسهیلات به مرز ۱۰۰ درصدی پیشرفت کار رسیده‌اند و می‌توانند با اندکی تلاش آماد افتتاح و بهره‌برداری شوند.

وی از بانک ملی با پرداخت هشت فقره تسهیلات به عنوان بانکی یاد کرد که بیشترین سهم در پرداخت را به خود اختصاص داده و در مقابل از برخی بانک‌ها که هیچ‌گونه تحرکی در تسهیل گری به سرمایه‌گذاری نداشت انتقاد کرد.

شفافیت کار ایجادشده و مورد رصد قرار گرفتن اشتغال تولیدشده در استان موضوعی که در نشست امروز مورد تأکید مسؤولان گیلانی قرار گرفت.

استاندار گیلان و معاون هماهنگی امور اقتصادی‌ وی تأکید دارند که اشتغال ایجادشده باید با ذکر نام بنگاه اقتصادی و افرادی که مشغول به کار می‌شوند باید شفاف و قابل رصد برای تمام افراد، دستگاه‌ها و همچنین رسانه‌ها باشد.

ایجاد اشتغال برای سه هزار و ۲۰۰ کارجو اقدامی بسیار ارزشمند و قابل‌تحسین است که نیازمند تسهیل گری دستگاه‌های اجرایی بوده و می‌تواند مرهمی برای زخم پر قصه بیکاری گیلان که سهم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی در نرخ بیکاری را طی سال گذشته تاکنون را تجربه کرده، داشته باشد و چشم‌انتظاری جوانان این استان بیکار کشور را تا حدودی خاتمه دهد.

اعلام آمادگی یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنایع تبدیلی یکی دیگر از دستوراتی که امروز در کارگروه سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری موردبحث و بررسی قرار گرفت.

این سرمایه‌گذار در تشریح و توجیه طرح خود اشاره کرده که سرمایه شرکتش بالا است و در صورت موافقت دولت می‌تواند در تکمیل طرح خود از سرمایه‌گذار خارجی با هدف ارزآوری نیز کمک بگیرد.

البته استاندار گیلان معتقد است باید ابتدا سازمان مسؤول شناسایی و سپس دنبال طرح جامع بود، اگر سازمان مسؤول پای‌کار باشد مسائل زودتر طرح و دنبال می‌شود و بهتر است تمام افرادی که توان اجرای کار را در این حوزه را دارند ارزیابی‌ها نظیر دانش فنی و توان مالی صورت بگیرد و سپس فرایند آن طی شود.

موضوع واگذاری طرح‌های سرمایه‌گذاری در قالب تبصره ۱۳ و همچنین موضوع واگذاری زمین از سوی منابع طبیعی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری از دیگر دستوراتی بود که توسط کارگروه موردبررسی قرار گرفت و تصمیم‌گیری در خصوص برخی از آن‌ها به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=18526

خبر های مرتبط

29فروردین
جزییات جدید درباره واریز سوم سود عدالت
19فروردین
خرید‌های هیجانی در بازار طلا و سکه متوقف شد؟

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics