• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9620
3
معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان

ورود ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به گیلان

  • کد خبر : 18561
  • 04 دی 1398 - 22:35
ورود ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به گیلان
معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان از ورود ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به این استان خبر داد.

گیلان شهر :فرزاد رشیدی گفت . غاده حجاوی رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی به ‌همراه کوین موری و ویدا توحدی از ارزیابان این شورا امروز چهارشنبه با هماهنگی‌های صورت گرفته به منظور ارزیابی پرونده ثبت جهانی چادرشب بافی و بازدید از روستای قاسم آباد وارد گیلان شدند.

وی با بیان اینکه ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی تا شامگاه جمعه ششم دیماه در گیلان حضور خواهند داشت، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته دیدار با استاندار گیلان ، بازدید از کارگاه‌های ‌تولیدی و فروشگاه‌های چادرشب بافی ، خانه خلاقیت صنایع دستی ،خانه های محلی و موزه مردم شناسی با محوریت چادرشب بافی از برنامه‌های ارزیابان است.
وی یادآور شد: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی چادرشب ‌بافی قاسم آباد به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شده است و چنانچه نظر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی مثبت باشد، قاسم آباد بعنوان روستای چادر شب بافی ثبت جهانی می شود و این روستا بعنوان نخستین ثبت جهانی اختصاصی استان گیلان معرفی می‌شود.
روستای قاسم آباد که اصالت، رنگ و قدمت چادرشب بافی اش پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده – که پیش تر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت – باز کرده است، درتاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت شد و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی است.
روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و همچنین اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده، هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.
در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی‌ها و آئین کار) تدوین شد و در دو سال گذشته این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرده است.
با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی همچون لباس محلی قاسم آباد، چادر شب بافی و جاذبه‌های طبیعی تلاش می‌شود تا از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در استان بهره گرفته شود.
قاسم آباد رودسر دهکده ای است واقع در شرق گیلان که قدمتش با کوبش تار و پود زنان و دختران آن در چله کشی و برآوردن چادرشب‌های رنگ رنگ عجین گشته،اینک بار دیگر با حضور رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه در گیلان و بازدید از روند فعالیت های انجام شده در زمینه این هنر سنتی، گام های پایانی برای ثبت جهانی آن برداشته می شود.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=18561

خبر های مرتبط

31فروردین
پروازهای فرودگاه‌های کشور در حال عادی هستند
30فروردین
حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
پایگاه خبری گیلان شهر

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics