• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 9621
8

افزایش آمار سرقت در گیلان

  • کد خبر : 16398
  • 25 شهریور 1398 - 16:02
افزایش آمار سرقت در گیلان
رئیس پلیس پیشگیری گیلان اعلام کرد : در 5 ماه منتهی مرداد امسال 12 هزار و 700 فقره سرقت در گیلان رخ داد.

به گزارش گیلان شهر  ؛ رئیس پلیس پیشگیری گیلان در گفتگوی ویژه خبری ساعت ۲۰ شبکه باران گفـت : در ۵ ماهه منتهی به مرداد امسال در گیلان ۱۲ هزار و ۷۰۰ فقره سرقت در گیلان اتفاق افتاد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۶ درصد بیشتر است.

سرهنگ فرهاد فلاح کریمی افزود : در این مدت عوامل و چگونگی ۷۶ درصد سرقت ها با استفاده از سامانه های نوین که در اختیار پلیس آگاهی و کلانتری ها قرار دارد کشف شد و مالباختگان به اموال خود رسیدند.
وی با بیان اینکه در ۵ ماه  منتهی به مرداد پارسال ۳ هزار و ۸۰۰ سارق در گیلان دستگیر شدند گفت : این آمار امسال ۵ هزار و ۲۲ نفر بود که۴۳ درصد بیشتر است.
رئیس پلیس پیشگیری گیلان با بیان اینکه ۳ و ۴ دهم جمعیت کشور در گیلان زندگی      می کنند اعلام کرد : ۲ و۲ دهم از سرقت ها در گیلان اتفاق می افتد و استان از لحاظ وقوع سرقت در کشور در جایگاه چهاردهم قرار دارد.  
سرهنگ فرهاد فلاح کریمی با اشاره به اینکه بیشترین سرقت های در گیلان سرقت های خرد نظیر سرقت سیم برق و کابل مخابرات ، دریچه های چدنی چاه فاضلاب ، محصولات زراعی ، دوچرخه و لوازم انباری ها است افزود : ۱۸ درصد سرقت های گیلان سرقت از خانه هاست که اهمیت بسیاری دارد زیرا به حس امنیت خانواده ها لطمه می زند.
وی اضافه کرد : رتبه سوم سرقت در استان به سرقت از اماکن خصوصی نظیر مغازه ها و محل های کسب و کار ، کارخانه ها و اماکن دولتی نظیر مدارس و مساجد مربوط است.
رئیس پلیس پیشگیری گیلان در ادامه با بیان اینکه سرقت از داخل خودروها و قطعات خودرو ۹ درصد سرقت های استان را شامل می شود گفت : ۳ درصد از سرقت های مرتکب شده هم سرقت خودرو است.
سرهنگ فرهاد فلاح کریمی با اشاره به اینکه بیشترین کالاهایی که از خانه های گیلان سرقت می شود ، پول و زینت آلات است که ارزشمندترین کالاهای درون یک خانه است افزود : در شرایط اقتصادی که مردم نقدینگی خود را به طلا تبدیل و درون گاوصندوق های خانه خود نگهداری می کنند باید بدانند که سارق می تواند در کمتر از ۱۰ دقیقه گاوصندوق را باز کند و یا با کمک همدستش گاوصندوق را از منزل خارج کند.
وی اضافه کرد : بیشتر از ۴۵ درصد از سرقت خانه ها ، بالکن روی است که سارق از بالکن طبقه اول وارد آپارتمان می شوند و روش دیگر بالا رفتن از علمک گاز است که این نشان دهنده ضعف امنیتی ساختمان است.
رئیس پلیس پیشگیری گیلان با بیان اینکه برخی از شهروندان با روشن گذاشتن چراغ خانه هایشان می خواهند از سرقت جلوگیری کنند گفت : سارق با چند بار زنگ زدن و ندیدن پاسخ متوجه حضور نداشتن اهالی منزل می شود.
سرهنگ فلاح کریمی با اشاره به اینکه پیک وقوع سرقت از خانه ها ساعت ۱۷ تا ۲۲ است افزود: بهترین روش جلوگیری از سرقت خانه در جریان گذاشتن همسایه در خصوص خروج از خانه و پایش رفت آمدها است.
وی از فعالیت ۲۵۰ گشت خودرویی و موتوری شامل یگان های امداد ، انتظامی و کلانتری ها در شهر رشت خبر داد و اضافه کرد : گشت رضویون که یک گشت محله محور است از نیروهای بسیجی تشکیل شده که تحت آموزش های قضایی قرار گرفته اند و در نقاط جرم خیز به عنوان ضابط قضایی با کلانتری های محل در خصوص خرده فروشی مواد مخدر و سرقت همکاری می کنند.
رئیس پلیس پیشگیری گیلان از ۲ عامل موثر در سرقت که به صورت نزدیک و دور در وقوع سرقت دخالت دارند خبر داد و گفت :  عوامل اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی و زیست شناسی از عوامل دور و امکان ، فرصت و سهولت سرقت از عوامل نزدیک است.
سرهنگ فرهاد فلاح کریمی با بیان اینکه هر سال ۳ برابر جمعیت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری گیلان ، گردشگر به استان وارد می شود گفت : این موضوع فرصت  خوبی برای سارقان است که اموال مردم را سرقت کنند.
وی با بیان اینکه برگزاری نشست های محلی پلیس با معتمدان پلیس و اطلاع از چگونگی وقوع سرقت ها در آن محلات از بهترین روش های پیشگیرانه است اضافه کرد : یکی از دغدغه های پلیس حفاظت از خانه های مردم هنگام مسافرت اهالی آن است که هر فرد با کمک گرفتن از همسایگانش و سپردن خانه به آنها هنگام مسافرت می تواند از سرقت پیشگیری کند.
رئیس پلیس پیشگیری گیلان از وجود خانه مسافر ها به عنوان یک موضوع مهم در وقوع سرقت اشاره کرد و گفت : صرف به دست آوردن درآمد نمی توان هر کسی را به خانه خود وارد کرد در حالیکه هیچ شناسایی قبلی از مسافر یا مسافران ندارند.
سرهنگ فرهاد فلاح کریمی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرقت خبر داد و افزود : امن کردن پارکینگ ها ، افزایش روشنایی معابر و نصب دوربین های مداربسته ساختمان برای پایش تصویری از بهترین اقدامات است.
وی با بیان اینکه مردم بهترین افراد در حفاظت از اموال خود هستند اضافه کرد : فرهنگ سازی با گفتمان با مردم ، پخش برنامه های تلوزیونی ، سخنان روحانیان در مساجد و مدارس سبب پیشگیری اجتماعی از وقوع سرقت می شود.
 رئیس پلیس پیشگیری گیلان گفت : نشست با مدیران اجرایی دستگاه های استان ، نصب دوربین های درون شهری و روستایی ، بکارگیری پلیس محله و بیشتر شدن نظارت الکترونیکی در در پیشگیری وضعی از سرقت بسیار موثر است.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=16398

خبر های مرتبط

31فروردین
پروازهای فرودگاه‌های کشور در حال عادی هستند
30فروردین
حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
پایگاه خبری گیلان شهر

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics