• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 9607
4

لزوم افزایش آستانه تحمل مسؤولان/مطالبه گری رسالت اصلی خبرنگاران است

  • کد خبر : 14351
  • 16 مرداد 1398 - 15:39
لزوم افزایش آستانه تحمل مسؤولان/مطالبه گری رسالت اصلی خبرنگاران است
در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار ضمن تجلیل از مقام الهی قلم بر لزوم افزایش آستانه تحمل مسؤولان تأکید و از مطالبه گری به‌عنوان یکی از رسالت‌های اصلی آنان یاد شد.

به گزارش گیلان شهر ، مراسم گرامیداشت روز خبرنگار ظهر امروز در سالن اجتماعات خاتم‌الانبیا رشت برگزار شد.

رسانه‌های محلی تمرکزشان مسائل بومی باشد

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر اینکه مطبوعات محلی تمرکزشان مسائل بومی باشد، اظهار کرد: اینکه برخی از مطبوعات محلی ۸۰ درصد مطالب خود را ملی وطن‌ها ۲۰ درصد به معضلات محلی فکر می‌کند قابل‌تأمل و غیرقابل‌پذیرش است.

محمدرضا دربندی با اشاره به اهمیت حرفه خبرنگاری بیان کرد: شایسته است مطبوعات محلی به‌جای تمرکز به اخبار ملی و کپی کردن از اخبار دیگر، معضلات و مشکلات محلی را مطرح و برای آن راه‌حل ارائه کنند.

خبرنگاران باید مردم را به باور فریاد مطالباتشان برسانند

نماینده ولی‌فقیه در گیلان نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه خبرنگاران باید مردم را به این باور برساند که مطالبات آن‌ها را فریاد می‌کنند، اظهار کرد: خبرنگاران نباید با احساسات مردم بازی می‌کند بلکه مطالب را عالمانه هوشمندانه و از روی منصفانه بیان کند.

آیت‌الله رسول فلاحتی با بیان اینکه خبرنگار باید در کنار مردم و نظام ارزشی جهادی عمل کند، افزود: خبرنگار به‌مانند مجاهدی که در خط مقدم جبهه، با دشمنان اسلحه به دست، می‌جنگند اسلحه قلم خود را بلند کرده و با نگاه جهادی در مقابل دشمن قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه خبرنگار باید ظاهری آراسته، زیبا و جذاب داشته باشند، بیان کرد: خبرنگار باید ظاهر و پوشش آراسته برای مخاطبان داشته باشد چراکه خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و از طرفی این جاذبه‌ها در تراوش قلم خبرنگار نمودار می‌شود.

فلاحتی با بیان اینکه خبرنگاران باید ادبیات فارسی را چندین دور بخواند و تا بتواند حرف‌های مردم را عالمانه و هوشمندانه بیان کنند گفت: خبرنگاران باید قلم خود را خوب بچرخاند و به زیبایی قلم بزنند.

نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در نظام مردم‌سالاری دینی

سرپرست استانداری گیلان نیز با اشاره به گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی، مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است ازاین‌رو، رسانه‌ها در همه نظام‌های مردم‌سالار و همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران، دارای نقش مهم و بی‌بدیل است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در ایجاد، استقرار و تقویت مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم در حاکمیت نقش‌آفرین بودند تصریح کرد: خبرنگاران در ایران اسلامی به‌مانند تجربه همه نظام‌های دمکراتیک دنیا، در تعمیق میزان مشارکت مردم و در اعتلای آزادی بیان اندیشه و قلم نقش بی‌بدیلی دارند و به همین سبب است که همواره مطبوعات رل رکن مؤثر چهارم دمکراسی قلمداد می‌کنند.

سرپرست استانداری گیلان با تأکید بر لزوم ایجاد رقابت سازنده بین رسانه‌ها گفت: با ایجاد رقابت سازنده، در این جهانی که به دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات عینیت بخشیده می‌توان زمینه توسعه جامعه را فراهم کرد.

زارع با بیان اینکه رقابت سازنده رسانه‌ها فارغ از نگاه‌های جناحی با ارتقای کیفیت و تولید محتوا در توسعه اجتماعی اثرگذار است، افزود: گیلان نه‌تنها در تاریخ شکل‌گیری رسانه پیش‌قراول در کشور بوده، بلکه بر اساس آمار متقن وزارت فرهنگ؛ امروز گیلان ازجمله استان‌های پیشتاز کشور در حوزه رسانه محسوب می‌شود.

وی با اذعان به اینکه خبرنگاران مدافعان و مروجان ارزش‌های جامعه هستند بیان کرد: خبرنگاری ازجمله مشاغل سخت و دشوار است اما نتایج کار ارزشمند خبرنگاری در حال و آینده قابل‌مشاهده است و این موضوع در بعد عمومی که در افزایش آگاهی‌های عمومی، نقش‌آفرین بوده، بسیار مؤثر است.

سرپرست استانداری گیلان با بیان اینکه خبرنگاران باصداقت و امین بودن خود، صدای رسای ملت هستند، افزود: خبرنگاران زمینه خدمت‌رسانی بیشتر مسؤولان برای مردم را فراهم می‌کند ازاین‌رو، دولت تدبیر و امید به اهمیت نقش و جایگاه رسانه‌ها و کار ارزشمند خبرنگاران اعتقاد داشته و کوشش می‌کند.

زارع از دستگاه اجرایی خواست که خبرنگاران را یار، همراه و مشاوری امین در کنار خود بدانند و گفت: مردم نیز خبرنگاران را امین می‌دانند و آنان را حلقه واسطه خود و مسئولین به سبب سرعت گردش اطلاعات تلقی می‌کنند لذا خبرنگاران از این حیث نیز جایگاه بالایی در بین مردم دارند.

وی با تأکید بر نقش خبرنگاران در عرصه‌های سیاسی بیان کرد: در ماه پایانی سال ۹۸ یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سیاسی اتفاق می‌افتد شایسته است همه با آن در انجام این رویداد مهم نقش‌آفرین باشند.

مسؤولان باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با تقدیر از زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: جایگاه خبرنگاران دارای قداستی است که خداوند از در قرآن از قلم یاد کرده و به آن قسم‌خورده است.

محمدصادق حسنی با بیان اینکه خبرنگاران با حضور در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر هستند، گفت: با کوچک‌ترین گزارش خبرنگاران خیلی از مسائل فاش می‌شود بر این اساس مسؤولان باید آستانه تحمل خود را بالابرده و انتقادات واردشده بر خود را خود را تحمل کنند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران بدون در نظر گرفتن مسائل جناحی باصداقت تلاش می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه خبرنگاران باقدرت بالای خود اجتماع را کنترل می‌کنند باید قدردان زحمات و نکته‌سنجی آن‌ها بود.

خبرنگاران در حرفه خبری خود فراجناحی عمل می‌کنند

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت جایگاه خبر و شأن اصحاب رسانه اظهار کرد: در مراسم گرامیداشت اصحاب رسانه معتقد به ارائه گزارش نیستم و صرفاً قدردان زحمات اصحاب رسانه خواهم بود.

فیروز فاضلی با بیان اینکه عرصه خبری با نگاه جناحی هیچ تناسبی ندارد، گفت: خبرنگاران با توجه به اخلاق حرفه‌ای و رسالت خبری به زندگی خصوصی افراد ورود نکرده و با تکیه‌بر حرفه خبری در راستای اطلاع‌رسانی گام‌های بزرگ و مؤثری برمی‌دارند.

به گزارش فارس در انتهای این نشست از خانواده شهدای رسانه پیشکسوتان اهل‌قلم و برخی از خبرنگاران در حضور سرپرست استانداری نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه تجلیل به عمل آمد.

۱۷ مرداد به مناسبت سالگرد شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی به روز بزرگداشت خبرنگاران و اصحاب قلم مزین شده است.





لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=14351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics