• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 9607
4
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

آب‌بندان‌های گیلان احیا می‌شوند

  • کد خبر : 13009
  • 20 تیر 1398 - 15:24
آب‌بندان‌های گیلان احیا می‌شوند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: احیاء آب‌بندان‌های برخی مناطق استان که هر ساله با کمبود آب زراعی مواجه هستند، در دستور کار قرار دارد.

به گزارش گیلان شهر :علی درجانی گفت فرآیند مربوط به احیاء و ساماندهی آب‌بندان‌های برخی از مناطق استان که هر ساله در فصل زراعت برنج با کمبود آب زراعی مواجه هستند و در منتهی‌الیه آبخور سد سفیدرود قرار دارند، در دستور کار است.

وی ساماندهی آب‌بندان‌های موجود در استان بر اساس شیوه نامه تدوین شده استانداری را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: در ماه‌های گذشته و با همکاری‌های متقابل و خوب کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای گیلان، تعداد بسیار زیادی از آب‌بندان‌های موجود در استان احیاء شدند.

وی با بیان اینکه روند تعیین تکلیف حدود ۵۰ آب‌بندان نیز با همکاری مشترک جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای گیلان آغاز شده، گفت: کارهای مطالعاتی برای ساماندهی حدود دو هزار هکتار از آب‌بندان‌های گیلان به پایان رسیده بنابراین فرآیند اجرایی آن بلافاصله پس از پایان برداشت برنج آغاز می‌شود.

درجانی انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین استانداران استان‌های شمالی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور با موضوع تعیین تکلیف آب‌بندان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: اعتبارات و منابع مالی بسیار خوبی نیز امسال برای انجام این پروژه‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه اختصاص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از بازسازی ۱۲۰ هکتار از آب‌بندان‌های استان با مشارکت کشاورزان خبر داد و بیان داشت: پس از پایان برداشت برنج از شالیزارهای گیلان، روند احیاء آب‌بندان‌ها به‌ویژه در مناطقی که هرساله در فصل زراعت با کمبود آب زراعی مواجه هستند، آغاز می‌شود.

اوایل دی ماه سال گذشته دستور العمل ساماندهی آب بندان ها از سوی استاندار گیلان ابلاغ شد؛ با اجرای این شیوه نامه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب تنظیمی در یک هزار و ۸۰۰ قطعه شامل ۸۷۰ پهنه آب بندان به وسعت ۹ هزار هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان اضافه می‌شود. همچنین اجرای این طرح می‌تواند ذخیره آبی آب بندان های استان را به میزان ۳.۳ برابر سد شهربیجار، ۵.۱ برابر سدشفارود، ۲.۹ برابر سدپلرود و شش برابر سد لاسک افزایش دهد.
آب‌بندان های گیلان آب حدود ۱۷ درصد معادل ۴۰ هزار هکتار شالیزار را تامین می کند. در حال حاضر ۱۰ هکتار از آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
سالانه برای کشت برنج در استان گیلان، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آن از طریق آب‌بندان‌ها تامین می شود.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=13009

برچسب ها

خبر های مرتبط

24مرداد
روایت دلخوش از خیانت وزارت جهاد کشاورزی؛ در یک فقره ۱۰۹ هزار تن چای وارد کردند
24مرداد
برنامه های دولت در راستای حمایت کشاورزان عملیاتی می شود
در دیدار استاندار گیلان با وزیر جهاد کشاورزی تاکید شد؛

برنامه های دولت در راستای حمایت کشاورزان عملیاتی می شود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics