• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9620
3
جعفرزاده تشریح کرد:

پشت پرده سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی؛ از دریافت زیرمیزی تا زدوبند اقتصادی

  • کد خبر : 12912
  • 19 تیر 1398 - 1:12
پشت پرده سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی؛ از دریافت زیرمیزی تا زدوبند اقتصادی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید عوامل بسیاری مانند دریافت زیرمیزی تا زدوبندهای اقتصادی در سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی نقش دارد.

به گزارش گیلان شهر :غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در باره سوءاستفاده از کارت بازرگانی یک بار مصرف، گفت: شناسایی سوءاستفاده‌کنندگان از کارت بازرگانی و برخورد با آنها یکی از ساده‌ترین اقدامات است چراکه بیشتر آنها بازرگانان سرشناس هستند اما مسئولان گمرک برای تحقق این امر تلاشی نمی‌کنند.

 

کارت بازرگانی

سهولت تشخیص زدوبندهای موجود در کارت‌های  بازرگانی

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه اسناد و مدارک افرادی که از کارت بازرگانی یک بار مصرف سوءاستفاده می‌کنند، از نظر قانونی درست است اما مسئولان و کارشناسان گمرک به راحتی می‌توانند زدوبندهای موجود را تشخیص دهند.

استفاده از ظرفیت کارت بازرگانی برای دورزدن عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما

وی اظهار کرد: مطابق با بخشنامه سال گذشته بانک مرکزی، صادرکنندگان اجازه داشتند تا سقف یک میلیون دلار از صادرات خود را خارج از سامانه نیما به فروش رسانند بنابراین برخی صادرکنندگان که میزان صادرات آنها بالاتر از یک میلیون دلار بود، صادرات خود را در واحدهای کوچک‌تر تقسیم کرده و با استفاده از ظرفیت کارت بازرگانی از عرضه ارز خود به سامانه نیما فرار کردند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: برخی از صادرکنندگان ۵۰ کارت بازرگانی را جمع آوری کرده و در اختیار عامل کارگزار قرار دادند تا بتوانند ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه نکنند.

کارت‌های بازرگانی به راحتی قابلیت کنترل و رصد دارد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارت‌های بازرگانی به راحتی قابلیت کنترل و رصد دارد، ادامه داد: عوامل گمرکی باید در صورت شناسایی سوءاستفاده‌گران- که با اجیر کردن افراد به دنبال استفاده از ظرفیت کارت های بازرگانی هستند- برخورد کنند.

مسئولان گمرکی علیرغم اینکه از صوری بودن اسناد و مدارک افرادی که از کارت بازرگانی استفاده می‌کنند، آگاهند با آنها برخوردی نمی‌کنند

جعفرزاده با بیان اینکه اتفاقات تلخی در حوزه استفاده از کارت‌های بازرگانی در جریان است، تصریح کرد: دربسیاری موارد مبادلات تجاری با استفاده از کارت‌های بازرگانی مشکوک است اما متاسفانه مسئولان پیگیری خاصی برای برخورد با متخلفان انجام نمی‌دهند.

وی بیان کرد: مسئولان گمرکی علیرغم اینکه از صوری بودن اسناد و مدارک افرادی که از کارت بازرگانی استفاده می‌کنند، آگاهند با آنها برخوردی نمی‌کنند.

دریافت زیرمیزی برای لاپوشونی کردن سوءاستفاده از کارت بازرگانی

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه در صورتی که دستگاه‌های نظارتی به موضوع استفاده از کارت های بازرگانی ورود کنند قصه های تلخی آشکار شده و زیرمیزی‌های دریافت شده مشخص می‌شود، گفت: عدم برخورد با بازرگانان متخلف تعمدی است زیرا زمانی که مسئولان با ۵۰ کارت بازرگانی مشکوک روبه رو می‌شوند بدون هیچ برخوردی و با دریافت شیرینی امور مربوط به صادرات و واردات را انجام می دهند.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دلالان در سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی، اظهار کرد: بازرگانان از ظرفیت دلالان برای تحقق این استفاده می کنند./

پایان پیام

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=12912

برچسب ها

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics