• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9620
4
شهرود امیرانتخابی

جنگل‌های هیرکانی گیلان در فهرست میراث جهانی قرار گرفت

  • کد خبر : 12631
  • 14 تیر 1398 - 19:19
جنگل‌های هیرکانی گیلان در فهرست میراث جهانی قرار گرفت
گروه استان‌ها- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: در چهل ‌و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو جنگل‌های هیرکانی ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

به گزارش گیلان شهر :شهرود امیرانتخابی  در چهل ‌و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد جنگل‌های هیرکانی ایران که بخش زیادی از آن در استان گیلان واقع شده است در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ضمن تبریک به عموم مردم ایران به ویژه مردم استان گیلان درباره این رویداد مهم عنوان کرد: تیم اعزامی کشورمان در اجلاس چهل و سوم کمیته میراث فرهنگی یونسکو با یک پرونده پیشنهادی تحت عنوان جنگل‌های هیرکانی ایران در این اجلاس شرکت کرده بود.

امیرانتخابی با اشاره به اینکه جنگل‌های هیرکانی از بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی هستند تصریح کرد: این جنگل‌ها به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت زیادی برخوردارند و به علت موقعیت خاص آب و هوایی در کرانه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر، پوشش جنگلی منحصر به فردی در آن شکل گرفته است.

وی قرار گرفتن حدود ۲ میلیون هکتار از جنگل‌های هیرکانی در ایران به‌ویژه شمال کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو اقدامی مناسب و ضروری در راستای حفظ زیست بوم و ترویج  هر چه بیشتر بحث گردشگری طبیعی در جنگل‌های هیرکانی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تأکید بر اینکه سه سایت از جنگل‌های هیرکانی شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار مربوط به استان گیلان است گفت: این مناطق یاد شده به عنوان مناطق حفاظتی تلقی می‌شوند بنابراین هیچ‌گونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد. 

امیرانتخابی محسوب شدن جنگل‌های هیرکانی به عنوان جاذبه‌های طبیعی استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: تاکنون ۲۱ تابلو معرفی جنگل‌های هیرکانی به دو زبان فارسی و انگلیسی در مناطق حفاظت شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان طراحی و نصب شده است.

وی دیگر اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در مناطق حفاظت شده جنگل‌های هیرکانی را برشمرد و افزود: چاپ بروشور، تجهیر پایگاه پژوهشی و حفاظتی، همکاری با ارزیابان یونسکو و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور از دیگر اقدامات انجام شده این اداره کل محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=12631

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics