• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 9629
5
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

شناسایی بقایایی از شهر تاریخی کهنه گوراب در منطقه املش شمالی

  • کد خبر : 12425
  • 10 تیر 1398 - 12:10
شناسایی بقایایی از شهر تاریخی کهنه گوراب در منطقه املش شمالی
رشت- مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از کشف بقایای شهر تاریخی کهنه گوراب در منطقه املش شمالی خبر داد و گفت: این بقایا در هنگام بررسی و گمانه زنی در محوطه باستانی کهنه گوراب کشف شد.

به گزارش گیلان شهر :شهرود امیر انتخابی  با اشاره به اینکه در زمان بررسی‌ها و گمانه‌زنی در محوطه باستانی کهنه گوراب بقایایی از شهر گمشده کهنه گوراب کشف شد، اظهار کرد: در متون دوران اسلامی از جمله سید ظهیرالدین مرعشی از منطقه کهنه گوراب به عنوان بخشی از شهر تاریخی تمیجان، در زمان حکومت منطقه‌ای آل کیا یاد شده است.

وی با بیان اینکه سیاحان زیادی از جمله رابینو و خودزکو که در دوره قاجار از گیلان بازدید کردند به اهمیت این شهر اشاره کرده اند، گفت: هیئت باستان‌شناسی مشغول به کار در این محوطه بر این باور هستند که به احتمال زیاد این محوطه قابل تطبیق با کهنه گوراب ذکر شده در متون تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: این محوطه، بسیار گسترده با مساحتی بیش از ۵۰ هکتار بوده و بخشی از آن در زیر خانه‌های روستاهای کهنه گوراب، لگموج، شکرپس، پیش بیجار و استاد کلایه قرار دارد و بخش دیگر آن نیز امروزه به دلیل وجود زمین‌های کشت برنج تخریب شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵ گمانه برای آشکار شدن حریم این محوطه باستانی زده شده که همچنان به دلیل گستردگی محوطه، کار ادامه دارد، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌های حاصل از فعالیت هیئت باستان‌شناسی کهنه گوراب، شواهد استقراری از دوران اوایل اسلامی قابل شناسایی است.

امیرانتخابی در ادامه با اشاره به اینکه این محوطه یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های اسلامی شرق گیلان است، وجود بقعه‌های مربوط به خاندان آل کیا، قبرستان‌ها، حمام‌ها، خانه‌ها و درختان قدیمی در اطراف این محوطه نشان دهنده اهمیت این محوطه عنوان کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم با ادامه این پژوهش‌ها در فصول آینده نقاط تاریک این دوران آشکار شود.

گفتنی است کهنه گوراب تحت عنوان محوطه لگموج A و B در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=12425

برچسب ها

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics