• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9619
4
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

عدم توجه به هنرها و صنایع دستی گیلان/۸۶ صنایع دستی شناسایی شد

  • کد خبر : 11536
  • 23 خرداد 1398 - 19:31
عدم توجه به هنرها و صنایع دستی گیلان/۸۶ صنایع دستی شناسایی شد
رودسر- مدیرکل میراث فرهنگی با اشاره به فراموش و عدم توجه به بسیاری از هنرها و صنایع دستی این استان در سال های گذشته، گفت: ۸۶ صنایع دستی در گیلان شناسایی شده است.

به گزارش گیلان شهر ، شهرود امیرانتخابی ظهر پنج شنبه در همایش ملی هنرهای سنتی با محوریت نشست تخصصی چالش‌ها و فرصت های توسعه ابریشم کشی سنتی که در سالن همایش مجتمع آهوان چابکسر برگزار شد با اشاره به قدمت بالای صنایع دستی گیلان، اظهار کرد: جدیدترین کاوش ها نشان دهنده این بوده که این استان بیش از بیش از ۲۳۰ هزار سال قدمت دارد.

وی به وضعیت نامطلوب صنایه دستی گیلان به رغم قدمت بالا اشاره کرد و افزود: چادر شب بافی قدمت ۴۰۰ ساله داشته و به دوره صفویه برمی گردد بسیاری از مردم منطقه قاسم آباد رودسر به این هنر مشغول هستند و در تلاش هستیم که این هنر را به صبت جهانی برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از هنرها و صنایع دستی این استان به دلیل عدم توجه رو به فراموشی است، گفت: ۸۶ صنایع دستی در گیلان شناسایی شده که بسیاری از این صنایع که با هویت مردم مرتبط بوده به دلیل بی مهری و عدم توجه در حال فراموشی هستند.

ثبت جهانی چادر شب بافی سبب برندسازی و حمایت بیشتر از هنرمندان می شود

وی در ادامه با بیان اینکه روستای قاسم آباد رودسر با محوریت هنری چادر شب بافی به ثبت ملی رسیده است، بیان کرد: در سال‌های اخیر تلاش شده تا این پرونده این روستا به عنوان یکی از نامزدهای ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی باشد و مقرر شده که امروز با حضور مدیرکل آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، شاخص‌های روستای قاسم‌آباد برای ثبت جهانی بررسی شود.

امیرانتخابی تأکید کرد: با ثبت جهانی قاسم‌آباد و برند سازی، می‌توانیم از هنرمندان صنایع‌دستی حمایت بیشتری در راستای توسعه اقتصادی صنایع‌دستی استان گیلان انجام دهیم.

وی آداب و رسوم، سنت‌ها و هنرهای گذشته گیلان را هویت این استان دانست و گفت: بعد از اینکه ریشه‌های خود را با ثبت جهانی تقویت کردیم تلاش می‌شود که صنایع دستی را از حالت رکود خارج کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه با شاخص‌ها ثبت جهانی یک اثر اشاره و بیان کرد: سابقه تاریخی، داشتن مهارت تولید، تأمین راحت مواد اولیه و داشتن صرفه اقتصادی از مهم ترین شاخص های ثبت جهانی یک اثر است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی ارزآوری و اشتغال زایی را به دنبال دارد، اظهار کرد: جذب گردشگر خارجی با ثبت جهانی یک هنر و یا اثر تسهیل می‌شود. چادرشب بافی نخستین ثبت جهانی گیلان بوده که مقصد بسیاری از گردشگران فرهنگی است.

چادرشب بافی یازدهمین اثر ثبتی در شورای جهانی است

سرپرست صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان در ادامه این همایش از ثبت چادر شب بافی به عنوان یازدهمین اثر جهانی در شورای جهانی اشاره و اظهار کرد: چادرشب بافی نخستین اثر ثبت جهانی در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان است.

فرزاد رشیدی با اشاره به برگزاری این همایش با محوریت چالش‌ها و فرصت های توسعه ابریشم کشی سنتی، افزود: برگزاری این همایش ها به معرفی صنایع دستی در حال فراموشی و همچنین سایر ظرفیت های یک منطقه و جذب گردشگر و رونق اقتصادی و اشتغالزایی و درآمدزایی کمک می کند.



لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=11536

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics