• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 9611
3
رئیس کل دادگستری گیلان:

اجرای درست وظایف و نظارت دقیق سبب کاهش مشکلات می شود

  • کد خبر : 10159
  • 14 اردیبهشت 1398 - 17:09
اجرای درست وظایف و نظارت دقیق سبب کاهش مشکلات می شود
صومعه سرا- رئیس کل دادگستری گیلان وجود کاستی و مشکل در جامعه را به دلیل عدم اجرای درست وظایف و نبود نظارت های کافی عنوان کرد و گفت: در صورت اجرای دقیق وظایف مشکلات کاهش می یابد.

به گزارش گیلان شهر ، احمد سیاوش پور پیش از ظهر شنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دادگستری و دادستان صومعه سرا که در سالن فارابی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: قوه قضائیه مهمترین و شاخص‌ترین رکن اساسی حکومت اسلامی بوده که امروز نگاهی که به این گروه است.

وی به جایگاه قوای دیگر در نظام مقدس اسلامی اشاره کرد و افزود: هر سه قوه در راستای اهداف عالیه و در مسیر ارتقا و کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه اگر آنچه که قانون اساسی به عنوان وظایف قوه قضائیه تعیین کرده انجام شود بدون تردید مشکلات کاهش می‌یابد، گفت: البته بخشی از مشکلات ناشی از دشمنی استکبار جهانی با نظام بوده که امروز شاهد تحریم‌های سختی در حوزه اقتصادی علیه ایران از سوی آمریکا و سردمداران آن هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش دیگر کاستی‌ها و کمبودها نیز در حوزه اجرایی، داخلی است، بیان کرد: اگر کارها و نظارت‌ها به موقع و در راستای توسعه کشور انجام شود کمبودها و مشکلات کاهش پیدا می‌کند که در این زمینه هر سه قوه و سایر دستگاه‌ها نیز سهیم هستند.

سیاوش پور با بیان اینکه امروز معضلات اجتماعی در جامعه کم نیست که به دلیل سهل انگاری‌ها و نبود نظارت کافی به وجود آمده است، تصریح کرد: قضاوت، حکمرانی و نظارت سه وظیفه اصلی است که بر اساس قانون اساسی به قوه قضائیه داده شده که در صورت اجرای درست قطعاً شرایط کشور بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری عامه، حقوق شهروندی و نظارت اولویت‌های قوه قضائیه است، تأکید کرد: شناسایی و رسیدگی به موقع در زمینه فساد، رسیدگی به کم کاری در دستگاه‌های اجرایی و نظارتی قوه قضائیه باید به صورت جدی پیگیری شود.

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه در حوزه زیست محیطی، آلودگی غذایی و آب و هوا، تعرض به انفال، جنگل دریا و سواحل با مشکلات مختلفی رو به رو هستیم، افزود: در سیل اخیر نیز تعرض به حریم و ساز و ساخت در بستر رودخانه‌ها سبب بروز این میزان از خسارت شد که در صورت پیشگیری در گذشته با این حجم از خسارات رو به رو نبودیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه قوه قضائیه هماهنگی، تعامل و همکاری لازم را در مسیر توسعه با سایر اردگان‌ها دارد، گفت: یکی از حوزه‌هایی که بیشترین پرونده ورودی به دادگستری را شامل می‌شود مشخص نبودن مالکیت، تعیین حدود و مرزها است که متأسفانه وضعیت بسیار نامطلوب ایجاد کرده لذا نظم اجتماعی و مصلحت جامعه ایجاب می‌کند که در این زمینه توجه بیشتری انجام شود.

سیاوش پور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار قاضی در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: بیش از ۱۶ میلیون پرونده در دستگاه قضائی رسیدگی می‌شود که سالانه بیش از یک میلیون پرونده نیز به این میزان اضافه شده که با توجه به این حجم از پرونده شاهد طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها هستیم.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در جامعه، گفت: باید با اجرای کارهای فرهنگی از میزان پرونده‌ها کاسته شود.

کد خبر ۴۶۰۷۷۷۲
لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=10159

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics