• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 9629
3
استاندار گیلان:

ایجاد کلبه‌های اقامتی شناور در آب‌بندان‌ها در اشتغالزایی موثر است

  • کد خبر : 10147
  • 14 اردیبهشت 1398 - 16:19
ایجاد کلبه‌های اقامتی شناور در آب‌بندان‌ها در اشتغالزایی موثر است
استاندار گیلان گفت: سرمایه‌گذاران با ایجاد کلبه‌های اقامتی شناور در آب‌بندان‌ها می‌توانند علاوه بر اشتغالزایی، بازگشت سرمایه و درآمد مطلوبی داشته باشند.

به گزارش گیلان شهر ، مصطفی سالاری روز شنبه در جلسه بررسی اجرای شیوه‌نامه‌ ساماندهی آب‌بندان‌ها و تالاب‌های استان گیلان در رشت، برگزاری نمایشگاه سازه‌های چوبی و کاربری آن روی آب را باعث تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در این بخش دانست و افزود: احیاء آب‌بندان‌ها با هدف توسعه فضاهای گردشگری، آبزی‌پروری، تفریحات آبی و ورزشی و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی می‌تواند گام موثری در تحقق رونق اشتغال باشد.

وی به شروع عملیات ساماندهی آب‌بندان‌ها توسط متقاضیان در بخش‌های مختلف استان اشاره و خاطرنشان کرد: تسریع در اتمام عملیات اجرایی، الگویی برای ترغیب متقاضیان دیگر می‌شود.
سالاری با بیان اینکه متقاضیان مشارکت در ساماندهی آب‌بندان‌ها به آب‌منطقه‌ای یا کمیته‌های شهرستانی مراجعه کنند، اظهار داشت: علاوه بر لایروبی آب‌بندان‌ها اقدامات مختلف متناسب با این بخش باید انجام شود.
سالاری با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در آب‌بندان‌های گیلان زمینه لازم در جهت توسعه گردشگری ورزشی را دارد ، گفت: چهار دستگاه‌های اجرایی ورزش و جوانان، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شیلات نقش محوری در شناسایی و ترغیب سرمایه‌گذاران در بخش آب‌بندان‌ها ایفا می‌کنند.
وی مدیریت هماهنگی طرح ساماندهی و بهره‌برداری چندمنظوره از آب‌بندان‌های استان را موظف به دریافت گزارش ماهانه از چهار دستگاه اجرایی متولی در جذب سرمایه‌گذاران و نیز فرمانداری‌ها کرد و افزود: با برگزاری کارگاه آموزشی – مشورتی برای تمامی اعضای کمیته‌های شهرستانی ساماندهی آب‌بندان‌ها ضمن تسهیل و تسریع در فرآیند واگذاری‌ها، سوالات و ابهامات احتمالی برطرف شود.
سالاری هدف از تدوین شیوه‌نامه‌ها را تسهیل شرایط بهره‌مندی مردم از مواهب طبیعی، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و توسعه استان عنوان کرد و گفت: رونق اشتغال یکی از اهداف قابل تحقق ساماندهی آب‌بندان‌ها است.
اوایل دی ماه سال گذشته دستور العمل ساماندهی آب بندان ها از سوی استاندار گیلان ابلاغ شد؛ با اجرای این شیوه نامه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب تنظیمی در یک هزار و ۸۰۰ قطعه شامل ۸۷۰ پهنه آب بندان به وسعت ۹ هزار هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان اضافه می‌شود. همچنین اجرای این طرح می‌تواند ذخیره آبی آب بندان های استان را به میزان ۳٫۳ برابر سد شهربیجار، ۵٫۱ برابر سدشفارود، ۲٫۹ برابر سدپلرود و شش برابر سد لاسک افزایش دهد.
آب‌بندان های گیلان آب حدود ۱۷ درصد معادل ۴۰ هزار هکتار شالیزار را تامین می کند. در حال حاضر ۱۰ هکتار از آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاه قرار می گیرند. 
سالانه برای کشت برنج در استان گیلان ، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آن از طریق آب‌بندان‌ها تامین می شود. 




لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=10147

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics