• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9620
6
مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان:

برنامه آمایش جهت تصویب به شورای برنامه ریزی گیلان ارائه خواهد شد

  • کد خبر : 4042
  • 01 دی 1397 - 0:54
برنامه آمایش جهت تصویب به شورای برنامه ریزی گیلان ارائه خواهد شد
مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان،از اتمام تدوین برنامه آمایش گیلان خبر داد و اظهار کرد: این برنامه به زودی جهت تصویب به شورای برنامه ریزی استان ارائه خواهد شد.

به گزارش گیلان شهر ، غلامرضا کاظمیان در چهل و یکمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان که با موضوع «برنامه آمایش سرزمین، میثاق و رهیافتی به سوی توسعه آتی استان گیلان» برگزار شد، با بیان اینکه ۱۰ هدف بنیادین در جهت توسعه سبز – آبی گیلان تعیین کرده ایم، گفت: باید حفاظت فعال و مدیریت خردمندانه از منابع طبیعی منحصر به فرد گیلان صورت گیرد.

وی تقویت هویت و خودآگاهی های استانی مقدم بر هویت های محلی، گردشگری بوم آورد، خلاق و مسئولیت پذیر، توسعه اقتصاد دریامحور مبتنی بر مزیت های فعالیتی و حمل و نقل چندوجهی، تکمیل زنجیره ارزش کارکردی – فضایی بخش های کشاورزی، صنعتی و خدماتی و اقتصاد سبز – آبی پویا را از دیگر اهداف بنیادین توسعه استان دانست.

عضو گروه مطالعه آمایش گیلان، رویکرد محیط زیستی، الگوی کلان توسعه اقتصادی، مناسبات ژئوپلیتیک، جریان های مهاجرتی، نظام مراکز شهری، جریان غالب توسعه استان، الگوی تولید و معیشت منطقه ای و کریدورهای بین المللی را هشت متغیر عدم قطعیت در استان گیلان دانست و گفت: سه سناریو برای آینده گیلان متصور است.

کاظمیان گیلان چشم به راه – منزوی(ترمی)، گیلان چابک – خزری(گیله مردی) و گیلان پیشگام – جهانی(مارلیک) را سه سناریو مذکور دانست و خاطرنشان کرد: در ناحیه بندی برنامه ریزی چهار ناحیه غربی(آستارا، تالش و رضوانشهر)، مرکزی(رشت، انزلی، شفت، فومن، ماسال و صومعه سرا)، شرقی(لاهیجان، لنگرود، آستانه اشرفیه، سیاهکل، املش و رودسر) و جنوبی(رودبار) و ۱۷ ریزناحیه تعریف کرده ایم.

وی با اشاره به ساختار فضایی نظام سکونت در گیلان، یادآور شد: شبکه ای شدن نظام سکونتگاهی، جلوگیری از تبدیل شدن روستاها به شهرها و ایجاد شهرهای جدید و ایجاد رابطه همبسته میان سکونتگاه های شهری و روستایی مد نظر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، ساختار فضایی نظام فعالیت را شامل استفاده بهینه از ظرفیت های کالبدی موجود، ارتقای نقش شهر رشت در خدمات برتر و کلانشهری، شکل گیری و تکمیل زنجیره های ارزش و شناسایی، ترویج و توسعه مبتنی بر اقتصاد دریا دانست و گفت: ساختارهای فضایی نظام گردشگری، نظام دریامحور، نظام خدمات برتر، نظام طبیعی و نظام ارتباطات و زیرساخت در برنامه آمایش تعریف شده است.

شراره کاووسی، مشاور رئیس و سرپرست حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنام ریزی استان گیلان نیز در این نشست، از اتمام تدوین برنامه آمایش گیلان خبر داد و اظهار کرد: این برنامه به زودی جهت تصویب به شورای برنامه ریزی استان ارائه خواهد شد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه و برنامه ریزی توسعه در دنیای امروز، عنوان کرد: برنامه آمایش سند بالادستی استان خواهد بود و مقدرات توسعه ای استان را رقم میزند لذا در نقطه پایانی آن قرار داریم و امیدواریم مبدا و منشا خیر برای آینده گیلان شود.

(گزارش تصویری چهل و یکمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان)

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=4042

برچسب ها

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics