• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 9629
3
در چهل و دومین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان مطرح شد:

دیدگاه آیت الله هاشمی رهانیدن کشور از اقتصاد دولتی بود 

  • کد خبر : 5683
  • 30 دی 1397 - 15:11
دیدگاه آیت الله هاشمی رهانیدن کشور از اقتصاد دولتی بود 
صبح روز پنجشنبه 27 دی ماه، چهل و دومین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با موضوع "گفتمان توسعه از دیدگاه آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی" با سخنرانی دکتر صادق زیبا‌کلام در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

به گزارش گیلان شهر ، در ابتدای این نشست کیوان محمّدی رئیس سازمان با اشاره به فرارسیدن سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی در دی ماه گفت: بعد از انقلاب نقش بی بدیل مرحوم هاشمی در ایجاد فرهنگ و ذهنیت توسعه در جامعه انکارناشدنی است.

وی با بیان اینکه می توان نظر موافق یا مخالف با دیدگاه های آیت الله هاشمی داشت، افزود: نمی توانیم دیدگاه های توسعه گرایانه مرحوم هاشمی را نادیده بگیریم. لذا در راستای برگزاری سلسله نشست های توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به منظور ایجاد فهم مشترک از مقوله توسعه، می توانیم از این دیدگاه ها بهره برداری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان فرهنگ سازی توسعه را نیازمند آموزش دانست و خاطرنشان کرد: باید از چندگانگی تعاریف توسعه بپرهیزیم و یک ادبیات واحد در بدنه کارشناسی استان ایجاد کنیم.

 در ادامه صادق زیباکلام مدرس دانشگاه با اشاره به دیدگاه های توسعه گرایانه آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آشنایی من با مرحوم هاشمی به سال ۱۳۸۰ بازمی گردد، البته من نسبت به ایشان شناخت داشتم، اما ایشان تصوری از من نداشت.

وی با بیان اینکه اولین برخوردم با آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان دهنده دیدگاه ایشان نسبت به مقوله توسعه است، بر لزوم بازنگری و واکاوی جریانات دهه ۶۰ تأکید کرد و ادامه داد: بی انصافی است اگر همه رویدادهای دهه ۶۰ را به پای مرحوم هاشمی بنویسیم، زیرا ایشان یکی از کنشگران دهه ۶۰ بود.

زیباکلام با بیان اینکه بعد از انتخابات مجلس ششم شروع به جمع آوری مقالات چاپ شده له و علیه آیت الله هاشمی در مطبوعات طی سال های ۷۹-۷۷ کردم، گفت: به دنبال چاپ یک کتاب بودم، اما به نظر آیت الله هاشمی نیز درباره مطالب مطرح شده درباره ایشان نیاز داشتم. لذا اولین دیدار ما در دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام به وقوع پیوست.

مدرس دانشگاه، بیانات آیت الله هاشمی را به مثابه تاریخ معاصر ایران دانست و تصریح کرد: نتیجه این دیدارها و گفت وگوها در قالب کتاب «هاشمی بدون روتوش» منتشر شد.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی می خواست ایران از ترکیه و مالزی و ژاپن هم پیشرفته تر باشد؛ این در حالی است که امروز ترکیه ۱۵۰ میلیارد دلار و مالزی ۸۵ میلیارد دلار صادرات دارد، اما صادرات غیر نفتی ایران تنها ۴۵ میلیارد دلار بوده که سه چهارم آن مرتبط با نفت و میعانات گازی است.

زیباکلام، با بیان اینکه اقتصاد ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب اقتصاد دولتی بوده است، اظهار کرد: از زمانی که مدرنیته در ایران به راه افتاده، اقتصاد دولتی داشتیم و این نوع اقتصاد ریشه بسیاری از ناهنجاری ها و ناکامی های اقتصادی امروز کشور است.

وی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تمام کشورهایی که جهش یافتند و دارای اقتصادی موفق هستند؛ اقتصاد دولتی را کنار گذاشته و به سمت اقتصاد آزاد رفته‌اند ادامه داد: مرحوم هاشمی رفسنجانی تنها کسی بود که از میان شخصیت های سیاسی دارای قدرت اقدام به تخریب بنای اقتصاد فاسد، ناکارآمد و درمانده دولتی کرد و به سراغ اقتصاد آزاد رفت. ایشان در تلاش بود بعد از جنگ تحمیلی، کشور عمرانی و آبادانی یافته و ایران اسلامی جهش داشته باشد از این رو کوشید اقتصاد کشور را از چنبره اقتصاد دولتی برهاند.

وی با اشاره به بیان مرحوم آیت الله هاشمی مبنی بر ضرورت بالاتر قرار گیری ایران اسلامی از کشورهایی همچون ژاپن و مالزی خاطرنشان کرد: آن روزی که ایشان دار فانی را وداع گفت؛ اقتصاد ایران، آن چیزی نبود که او می‌خواست.

احمد رمضانپور، عضو شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه مفهوم توسعه در گیلان در دوران دولت سازندگی به عینه محقق شد، گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی یادگار دولت سازندگی است و استارت آزادراه و راه آهن رشت- قزوین در آن زمان زده شد. همچنین حضور کشتی میرزا کوچک در آبهای خزر و آبرسانی به یک هزار روستای شرق و غرب گیلان نیز از جمله کارهای بزرگ دو دولت آیت الله هاشمی بود که تاکنون به یادگار مانده است.

تصوریری چهل دومین نشت (  عکس)

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=5683

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics