• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9621
3
ایجاد تعاونی‌های بزرگ در گیلان

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: به دنبال ایجاد تعاونی های بزرگ هستیم تا بدین وسیله سرمایه‌های خرد را تجمیع و به تولید اشتغال پایدار برسیم.

  • کد خبر : 706
  • 25 شهریور 1397 - 23:46
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: به دنبال ایجاد تعاونی های بزرگ هستیم تا بدین وسیله سرمایه‌های خرد را تجمیع و به تولید اشتغال پایدار برسیم.

  به گزارش گیلان شهر ، عباس علیزاده گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۱۶۳ شرکت تعاونی فعال و در دست اجرا با تعداد اشتغالزایی ۳۱ هزار و ۷۲۶ نفر در گیلان داریم که از این تعداد ۴۸۱ شرکت در حال طی کردن مراحل لازم برای رسیدن به بهره برداری هستند. شرکت های […]

  به گزارش گیلان شهر ، عباس علیزاده گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۱۶۳ شرکت تعاونی فعال و در دست اجرا با تعداد اشتغالزایی ۳۱ هزار و ۷۲۶ نفر در گیلان داریم که از این تعداد ۴۸۱ شرکت در حال طی کردن مراحل لازم برای رسیدن به بهره برداری هستند. شرکت های تعاونی در دست اجرای گیلان ۶ هزار و ۴۸۰ نفر عضو و ۴ هزار و ۹۲۹ نفر اشتغالزایی دارند.

وی افزود: این تعاونی ها در گرایش های خدماتی، تولیدی و توزیعی فعالیت می کنند. همچنین ۱۱ اتحادیه فعال استانی داریم که تعاونی های استان را مدیریت می‌کنند.

علیزاده ادامه داد:با توجه به نیازمندی موجود به دنبال ایجاد تعاونی های بزرگ هستیم تا بدین وسیله سرمایه‌های خرد را تجمیع و به تولید اشتغال پایدار برسیم.

وی با بیان اینکه از سال گذشته دو برنامه محوری توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبیین و به استان ها ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: تشکیل «روستا تعاون» به منظور تثبیت شغل در روستاها یکی از این دو برنامه است و با اجرای آن قصد داریم ضمن ایجاد شغل با استفاده از پتانسیل های هر روستا، به حفظ کسب و کارهای موجود بپردازیم .

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گیلان افزود:در این راستا، آن دسته از تعاونی های موجود در روستاها که غیرفعال بودند را مجددا به روز و فعال کردیم. در زمینه «روستا تعاون» تاکنون بیش از ۲۲۶ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه سال ۸۸ مجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر توسعه تعاونی ها و تشکیل شرکت های تعاونی توسعه عمران شهرستانی تصویب کرد که ظرفیت های بسیار زیادی برای ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در شهرستان ها دارد،گفت: به علاوه، این تعاونی ها با قانون خاصی که دارند از ایجاد رانت جلوگیری می کنند. شرکت های تعاونی و توسعه عمران شهرستانی باید نیم درصد جمعیت هر شهرستان را به عنوان عضو جذب نمایند تا به ثبت برسند.

وی افزود:سال گذشته در تالش و سیاهکل شرکت های تعاونی توسعه عمران شهرستانی تاسیس شد. اکنون رشت با پذیره نویسی بیش از ۵ هزار نفر آماده برگزاری مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره است و رودسر و لاهیجان نیز این قابلیت را دارند که به زودی شرکت‌های خود را ثبت کنند.

علیزاده تصریح کرد:با وجود اینکه تشکیل دو شرکت تعاونی توسعه عمران شهرستانی در گیلان طی سالجاری پیش بینی شده، ظرفیت ثبت ۵ شرکت وجود دارد که البته یک همت جمعی می طلبد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه هایی که در بخش تعاون داریم، تشکیل شرکت های تعاونی سهامی عام بود که که از مجموع ۱۵ شرکت موجود در کل کشور، یکی از آن ها متعلق به گیلان است و سال گذشته به ثبت رسید.

مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گیلان در پاسخ به این سوال که یکی از راهکارهایی که به وسیله آن می توان خدمات بهتری به جامعه هدف ارائه کرد، توانمندسازی شرکت های تعاونی فعال در حوزه فناوری است. چقدر در این راستا تلاش کردید؟ گفت:توانمندسازی یکی از مأموریت های اداره توسعه تعاونی هاست. ما با جدیت ارائه خدمات آموزشی و ترویج فرهنگ تعاون را از طریق انعقاد تفاهم نامه های همکاری با دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها دنبال می کنیم.

وی افزود:ترویج فرهنگ تعاون در روستاها نیز از جمله فعالیت های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. همچنین در زمینه دریافت تسهیلات و مجوزهای لازم برای تعاونی ها بویژه تعاونی‌های فعال در حوزه فناوری‌های دانش بنیان، پیگیری های لازم را انجام داده و می‌دهیم.

علیزاده در خصوص اینکه شرکت‌های تعاونی مسکن مهر گیلان مخاطبین بسیاری دارند. وضعیت این تعاونی ها را چطور ارزیابی می کنید؟ اضافه کرد:قبل از مسکن مهر، تعاونی های مسکن متعارف داشتیم که در واقع دستگاه ها و تشکل های مختلف در قالب تعاونی های مسکن فعالیت می کردند و همچنان نیز فعالیت دارند.

وی افزود:تشکیل تعاونی های مسکن مهر در سال ۸۶  به وزارت تعاون ابلاغ شد. با تمام فراز و فرودهایی که این طرح داشت، تنها در شهرستان رشت توانستیم بیش از ۹ هزار واحد مسکن توسط شرکت های تعاونی احداث و به متقاضیان واگذار کنیم.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گیلان ادامه داد:نزدیک به یکهزار و ۳۰۰ واحد هنوز باقی مانده است که در تلاش هستیم تا بخش عمده آن را تا پایان سال به افتتاح برسانیم. دلیل تاخیر در افتتاح تعداد زیادی از این واحدها، تامین نشدن رقم آورده از سوی متقاضیان است.

وی افزود:در طول دوره فعالیت دولت تدبیر و امید، دو مرحله مبلغ وام مسکن مهر افزایش یافت که کمک شایانی به تسریع روند احداث واحدها کرد.

علیزاده گفت:هم اکنون ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان مسکن مهر قرار می گیرد. امیدواریم با مشارکت مردم در تامین مبلغی که به عنوان آورده نقدی باید پرداخت کنند، تا نیمه نخست سال آینده واحدهای باقی مانده را تحویل دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه دولت تدبیر و امید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت های موجود در کشور برای اشتغالزایی، اعطای تسهیلات اشتغال را به طور جدی در دستور کار قرار داد. وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال در گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت:با توجه به اینکه دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد، تا کنون ۲ هزار و ۸۵۳ طرح به پرداخت منتهی شده و مجموع تسهیلات پرداخت شده به بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی اظهار کرد: روند کار بانک ها مقداری موجب کندی پرداخت ها شده است و با این وجود، به نظر می رسد اگر بتوانیم چند مورد از طرح های بزرگ را با استفاده از تسهیلات به بهره برداری برسانیم، در شمار استان های برتر در زمینه اشتغالزایی قرار خواهیم گرفت.

علیزاده گفت: سه برابر ظرفیت، طرح به بانک معرفی گردید تا این امکان برای بانک ها وجود داشته باشد که طرح های توانمندتر را گزینش کنند و آن ها را در اولویت پرداخت قرار دهند. با این شرایط، انتظار داریم که در ماه های آتی روند رو به رشدی را در زمینه اشتغالزایی شاهد باشیم.

 

 

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=706

خبر های مرتبط

31فروردین
پروازهای فرودگاه‌های کشور در حال عادی هستند
30فروردین
حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
پایگاه خبری گیلان شهر

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics