• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9620
1
تعدیل نیرو زنگ خطری برای صندوق بیمه بیکاری تامین اجتماعی

تعدیل نیروهای کار شرکتهای بزرگ و مطرح گیلان، زنگ خطری برای صندوق بیمه بیکاری تامین اجتماعی است.

  • کد خبر : 703
  • 25 شهریور 1397 - 23:39
تعدیل نیروهای کار شرکتهای بزرگ و مطرح گیلان، زنگ خطری برای صندوق بیمه بیکاری تامین اجتماعی است.

به گزارش  گیلان شهر ،با موج جدید تعدیل گروهی و گاها اخراج در شرکتهای بزرگ و مطرح گیلان این حقیقت را نمی‌شود کتمان کرد که با توجه به اینکه در ماه های اخیر بازار ایران نوسانات زیادی را شاهد بوده است این امر سبب شده تا بسیاری از شرکتها تعدیل نیرو کنند تا بتوانند در […]

به گزارش  گیلان شهر ،با موج جدید تعدیل گروهی و گاها اخراج در شرکتهای بزرگ و مطرح گیلان این حقیقت را نمی‌شود کتمان کرد که با توجه به اینکه در ماه های اخیر بازار ایران نوسانات زیادی را شاهد بوده است این امر سبب شده تا بسیاری از شرکتها تعدیل نیرو کنند تا بتوانند در این آشفته بازار با کاهش هزینه سرپا بمانند.

در شرایط کنونی جامعه که بنگاههای اقتصادی و تولیدی با تنگناهای گوناگونی مواجه هستند شاهد اقدامات و زمزمه هایی در راستای اخراجهای بیمه شدگان در شرکتها و کارخانجات بزرگ استان هستیم کارخانجاتی که به ظاهر مشغول کار هستند و درب آنها باز است اما به دلیل مشکلات اقتصادی منابع مالی لازم را برای فعالیت ندارد و اکنون تنها از ۲۰ درصد ظرفیت تولیدی خود استفاده می‌کنند و شیفت‌های کاری نیروهای انسانی را به حداقل رسانده و اقدام به اخراج نیروهای خود کرده‌اند که این امر به منزله زنگ خطری برای بیمه تامین اجتماعی محسوب می‌شود.

همه ما می دانیم که بیکاری، یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که توازن و تعادل جامعه را به هم می‌ریزد و باعث ایجاد بحران‌های متعدد در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، روانی و سیاسی می‌شود.

یکی از راه هایی که جلوی پای بیمه شدگان پس از بیکاری قرار دارد بهره‌مندی از بیمه بیکاری است،هرچند که مقرری بیمه بیکاری به عنوان یکی از تعهدات سازمانی برای جبران بخشی از درآمدهای بیمه شدگان در زمانی که علیرغم میل باطنی بصورت غیرارادی از کار بیکار می‌شوند پیش بینی شده، اما متاسفانه برخی کارفرمایان در سالهای متمادی از آن به عنوان ابزاری برای بیرون فرستادن نیروهای انسانی در زمان فشارهای اقتصادی جهت تعدیل و مدیریت هزینه‌ها و  همچنین در برخی شرکتها به منزله راه فراری برای مسئولیت های کارفرمایان سوء استفاده می‌کنند.

همچنین با توجه به لحاظ دوره مقرری بگیری به عنوان سابقه و مبلغ و دوره آن به ویژه برای گروههای حداقل بگیر، این تعهد که با هدف پوشش خلاء های درآمدی برای بیمه شدگان بیکار شده پیش بینی شده است خود به فرصت و مطلوبتی مناسب تبدیل شده که عواملی همچون فقدان فرهنگ بیمه ای و درک درست از الگوهای استفاده از تعهدات در کنار ضعف اعتقادی به آن دامن زده و عملاً در پاره ای موارد آنرا به ابزاری برای سوء استفاده ها، تبانی ها و جبران سوء مدیریتها و… تبدیل کرده است و این زنگ خطری برای صندوق بیمه بیکاری تامین اجتماعی محسوب می‌شود.

جمیل حق پرست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: سازمان تامین اجتماعی با رویکردها و خط مشی‌های اقتصادی کشور گره خورده است لیکن ایجاد کننده اشتغال نیست ولی با برقراری آرامش خاطر و امنیت روانی برای کارگر و کارفرما می‌تواند مقوم آن شمرده شود.

وی اضافه کرد: تامین منابع پرداخت تعهد بیمه بیکاری از صندوقی مستقل و با واریز ۳ درصد حق بیمه سهم بیکاری مشمولین بیمه اجباری انجام می‌شود ماهیت این خدمت برای پوشش در زمان بیکاری‌های واقعی و غیرارادی است که بر اساس احکام صادره از شوراهای حل اختلاف اداره کار برای شاکیان صورت می‌گیرد.

مدیر کل تامین اجتماعی گیلان گفت: براساس آیتم های گوناگون از جمله سوابق بیمه‌ای، وضعیت تاهل و.. به افراد بین ۶ تا ۵۰ ماه مقرری بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد.

وی با بیان این که گیلان در بخش پرداخت مقرری بگیران بیمه بیکاری تامین اجتماعی براساس جمعیت بیمه شده جزء  استان‌های بالای کشور است، افزود: تامین اجتماعی استان گیلان حدود ۸ هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری را تحت پوشش داشته و ماهانه قریب به ۱۰۰ میلیارد ریال به آنان مقرری پرداخت می‌کند.

حق پرست متذکر شد:طی سالهای دهه ٨٠ همواره این تعداد بین ۵ تا ۶ هزارنفر مقرری بگیر بوده است ودرسالهای ٩٠ تا ٩۴ این رقم به بیش از٧ هزارنفر رسیده است و تنها درمقطع کوتاهی پس ازبرف سال ٨٣ شمار مقرری بگیران افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

وی خاطر نشان کرد: نسبت مقرری بگیران استان به بیمه شدگان اجباری حدود سه درصد،که از متوسط کشوری این رقم بالاتر است.

حق پرست خاطرنشان کرد: این نگرانی وجود دارد که با توجه به مشکلات اقتصادی بنگاه‌ها و شرکت ها و کارخانجات تولیدی و تداوم این وضعیت،شاهد افزایش این آمار و درخواست بیشتر درخصوص دریافت مقرری بیمه بیکاری مواجه باشیم.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=703

خبر های مرتبط

31فروردین
پروازهای فرودگاه‌های کشور در حال عادی هستند
30فروردین
حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
پایگاه خبری گیلان شهر

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics