• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9619
8

عدم سودآوری کشاورزی مهم‌ترین دلیل فروش زمین‌های زراعی در گیلان است

  • کد خبر : 390
  • 21 شهریور 1397 - 23:31
عدم سودآوری کشاورزی مهم‌ترین دلیل فروش زمین‌های زراعی در گیلان است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ‌گفت: مشکلات اقتصادی عدم سودآوری لازم مهم‌ترین علت فروش و واگذاری زمین‌های کشاورزی در گیلان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: استان گیلان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود ۴۳۰ هزار هکتار آن به صورت زمین‌های زراعی و باغی،‌ ۲۴۵ هزار هکتار آن به‌صورت مرتع و ۵۶۵ هزار هکتار آن نیز پوشش جنگلی است.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه ۸۷ درصد زمین‌های گیلان ممنوعیت تغییر کاربری دارند افزود:‌ در این اراضی هرگونه تغییر کاربری زمین،‌ بدون مجوزهای قانونی غیرمجاز محسوب می‌شود بنابراین سازمان‌های متولی بر اساس وظایف محول شده خود با چنین اقداماتی برخورد می‌کنند.

وی جنگل‌ها و مراتع گیلان را منابع ملی و عمومی دانست و ابراز داشت:‌ طبق قانون کسی حق دخالت،‌ تصرف و تغییر کاربری را در این بخش از اراضی ندارد بلکه تنها می‌تواند در چهارچوب‌های تعیین شده و قانونی نسبت به اجاره آن‌ها جهت کشت محصولات اقدام کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تشدید برخورد با تغیبر کاربری غیرمجاز‌ اراضی سخن گفت و بیان داشت:‌ طبق این اصول نه تنها از تغییر کاربری‌های غیرمجاز به شدت جلوگیری به عمل می‌آید بلکه اجازه تغییر کاربری مجاز نیز به صورت کاملاً ضابطه‌مند اجرا می‌شود.

شعبان‌نژاد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در گیلان را تا قبل از سال ۹۲ را حدود ۶۰ هکتار اعلام کرد و افزود:‌ با اقدامات و تمهیدات انجام شده با همکاری و کمک سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی و قضایی گیلان،‌ این مقدار هم‌اکنون به ۱۰ هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی آمار تغییر کاربری مجاز را نیز در این سال‌ها مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته به طور میانگین سالانه در حدود ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی گیلان دچار تغییر کاربری مجاز می‌شدند اما این رقم در حال حاضر به حدود ۳۸ هکتار در سال رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان موقعیت جغرافیایی و آب   هوایی این استان را مهم‌ترین علت بروز تغییرکاربری‌ها دانست و عنوان کرد:‌ با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌هایی نظیر آب،‌ برق،‌ گاز در سراسر استان گیلان،‌ خود به خود زمینه مساعد برای تغییر کاربری‌ها فراهم شده است.

شعبان‌نژاد بیشترین نقاط گیلان که در معرض و تهدید تغییر کاربری‌ قرار دارند را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ به دلیل سر ریز شدن جمعیتی‌ در مازندران و ورود مسافران، بیشترین تخلفات در زمینه تغییر کاربری‌های غیرمجاز در مناطق و شهرستان‌های شرقی گیلان رخ می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه زمین‌های خریداری شده توسط ساکنان سایر استان‌ها در گیلان هیچ حقی را برای آنان جهت تغییر کاربری ایجاد نمی‌کند ابراز داشت:‌ هرگونه تغییر کاربری اراضی غیرمجاز توسط این افراد در ملک‌های خریداری شده برابر قوانین مندرج تخلف محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعطای مشوق‌های تشویقی برای کشاورزان را بسیار مؤثر اعلام کرد و افزود:‌ در صورت حمایت‌های لازم از کشاورزان، علاوه بر دلگرم شدن آن‌ها به بحث تولید انواع محصولات زراعی ‌فروش زمین‌ها و اراضی از سوی آنان نیز کمتر اتفاق می‌افتد.

وی خرده مالکی را یکی از دلایل تشدید کننده بحث تغییر کاربری‌های مجاز و غیرمجاز اعلام کرد و بیان داشت:‌ اگر با پیاده‌سازی روش‌هایی معضل مالکیت خرد در استان گیلان رفع شود به میزان قابل توجهی نیز فروش زمین‌ها توسط کشاورزان کاهش پیدا می‌کند.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=390

برچسب ها

خبر های مرتبط

31فروردین
پروازهای فرودگاه‌های کشور در حال عادی هستند
30فروردین
حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
پایگاه خبری گیلان شهر

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics